26 maj, 2010 | Småkakor
Det är sol härutanför igen, så jag tänker ta med mig dator, kaffe och kreativitet ut på gräsmattan. Och småkakor förstås. Dagens favorit är chokladsnittar, med piffigt chokladströssel istället för det traditionella pärlsockret.

Härliga chokladsnitt. Foto: Josefin Casteryd.
CHOKLADSNITT
- 100 g margarin eller smör
- 1 dl strösocker
- 2½ dl vetemjöl
- 2 msk kakao
- ½ tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 ägg
TILL PENSLING
- lätt uppvispat ägg
- strössel
Blanda alla ingredienserna till en smidig deg och dela den i sex delar. Forma dem till rullar. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Platta till rullarna något. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över strössel. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 15 min. Skär dem varma i två centimeter breda, sneda bitar.
TESTA OCKSÅ: CHOCOLATE CHIP COOKIES
Chocolate chip cookies
25 maj, 2010 | Blåbär, Drycker
Jag plockade alldeles vansinniga mängder blåbär ute i skärgården förra sommaren. Jag älskar att ha egenplockade bär i frysen så att det räcker till sylt och saft och kakor för hela året. Trots flitigt användande finns det fortfarande ett par rejäla burkar kvar och eftersom nästa blåbärssäsong närmar sig med stormsteg gäller det att göra slut på dem. Ett underbart sätt är att blanda krämiga smoothies av dem. Den här blåbärssmoothie, med vaniljyoghurt, får bli dagens vitaminchock.

1 dl tinade blåbär
2 dl vaniljyoghurt
Mixa till en slät drink och servera med sked eller sugrör.
24 maj, 2010 | Småkakor
Att göra kokböcker måste vara något av det roligaste som finns. Jag skulle utan problem kunna börja på nästa i samma sekund som den här är klar! En sorts småkakor som tyvärr inte kom med den här gången – inte för att de inte är otroligt goda, utan för att de helt enkelt kändes lite för lika en annan kaka – är de här nötkakorna. Jag bakar dem med nutella, vilket både ger en len och krämig nötsmak och en vacker gyllenbrun färg.

1 dl socker
1 dl farinsocker
100 g rumsvarmt eller flytande smör
1 dl hasselnötskräm (till exempel nutella)
1 ägg
2 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
Ca 40 sötmandlar
Blanda socker, farin, smör och nutella. Vispa i ägget. Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Tryck försiktigt fast en sötmandel i mitten av varje kaka. Grädda i 200 grader i mellan 8 och 10 minuter.
23 maj, 2010 | Övrigt
Det är fortfarande dagg i gräset efter nattens åskregn, men alldeles ljust och friskt i luften. Här kan man springa långt upp bland bok och lärkträd utan att möta någon annan än sig själv på hela vägen. Jag älskar den här platsen. Den här skogen är mitt flickrum. Min andra hud. Jag kommer alltid återvända hit.
Här blommar körsbär och äpple vilt

och bakom krönet finns en hemlig trädgård.


Här finns vägar som leder precis dit man vill

och längst inne i mörkret växer kärleken.

Här får man stryka en gammal vän försiktigt över kinden

och låta hjärtat flyga fritt ner för backar och stigar.

22 maj, 2010 | Blogginspiration
Det var längesedan en lördag var så här fin. Jag är hemma hos mor och far i Småland och ska strax ge mig ut på språngmarsch i världens vackraste bokskog. Men innan dess tänker jag såklart rekommendera några fina bloggposter från veckans som gått. Det finns så sjukt många duktiga bloggare därute och jag upptäcker fler av er hela tiden – mycket tack vare Månadens sötsak. Ni glömmer väl för guds skull inte att baka något gott och amerikanskt innan maj är till ända?
Under veckan som gick bakades det rejält surdegsbröd på bloggen Malins mat.
Kristin på Sockerblomman gjorde söta små jitterbuggar.
I Nadjas kök bjöds det på somrig päronpaj.
Sana bakade fruktiga små vaniljbakelser på sin blogg Made by love.
Och söta bloggen The crumbling cookie gjorde livsfarlig smulpaj med banan och choklad i.

Trevlig helg på er!