Välj en sida

Frozen yoghurt med jordgubbar

Jag älskar att det börjar bli så varmt ute att det faktiskt känns onaturligt att inte äta glass på förmiddagen. Ett supersnabbt och ganska nyttigt sätt att göra sin egen frozen yoghurt-glass är att mixa frysta frukter eller bär med yoghurt.

ENKEL JORDGUBBSGLASS

  • Ett paket frysta jordgubbar (200 gram)
  • Ca 1/2 dl naturell yoghurt
  • 1 msk flytande honung

Mixa allt med stavmixer medan jordgubbarna fortfarande är djupfrysta. Häll i glas och servera med sked. Om man vill kan man ha i en halv banan i mixen för en lite mjukare konsistens.

Länstidningen i Södertälje

Ni kanske minns att jag för några veckor sedan berättade om att LT – Länstidningen i Södertälje – var på besök här i köket. Anledningen var att de ville göra ett reportage om arbetet med kokboken, eftersom fotograf-Nicklas som tagit bilderna till den kommer från deras trakter.  Så här fint blev det till slut! Heja Nicklas!

Smörfrallor med apelsinsmak

Det bästa med att baka är att man lämnas med den där härliga känslan av företagsamhet efteråt. Oavsett hur lite man fått gjort i övrigt. I går fick jag besök i köket av en reporter från P1 som kom för att spela in när jag bakade lavendeldrömmar (ni vet, de här söta små sakerna). Det roliga med radio är att man måste beskriva allt hela tiden, eftersom man inte ser någonting. Det är dock lätt att glömma när man inte är så van och jag fick hela tiden kämpa för att inte börja mina meningar med “Som du ser här…”. Jag hoppas att jag lyckades någotsånär. Inspelningen kommer att sändas någon gång i sommar i en ny version av “Meny” som kommer att heta “Meny med Edward Blom”. Väldigt spännande!

Den här dagen blir förhoppningsvis betydligt lugnare. Jag börjar den med hembakta smörfrallor, smaksatta med lite apelsinskal och en riktigt bra bok. Hoppas ni får en fin torsdag!

25 gram jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
2 msk rumsvarmt smör
Rivet skal från en apelsin
4 dl vetemjöl special

Smula ner jästen i vattnet. Tillsätt salt och rivet apelsinskal och klicka i smöret. Knåda ner vetemjölet tills degen släpper bunken och låt jäsa under duk i 30-40 minuter. Ta upp på mjölat bakbord och arbeta degen elastisk. Baka ut till små frallor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla eventuellt med uppvispat ägg och grädda i 250 grader i 10 m minuter.

Pecannötpaj

En amerikansk godsak som jag fullkomligt älskar är pecannötpaj! Det här receptet kommer ursprungligen från baksidan av en amerikansk sirapsflaska, som jag lite vingligt och fritt översatt till svenska och har funnits med mig sedan jag flyttade hem till Sverige från staterna. Jag har också lagt till ett eget recept på själva skalet, eftersom de flesta amerikaner aldrig skulle komma på tanken att göra sin pajdeg – utan istället använder en köpt variant som kommer färdiguttryckt i engångsform och förgräddad.

Kakan på bilden kommer från boken Julens söta saker. Där har jag även blandat in lite andra nötter och hemmagjord vaniljfudge i fyllningen. Originalet gör jag så här:

Recept på pecan pie, pecannötpaj

Pecannötpaj. Foto: Josefin Casteryd.


PECANNÖTPAJ

PAJSKAL

  • 3 dl mjöl
  • 1 dl flytande smör eller 100 gram rumsvarmt smör
  • 1/2 dl vatten
  • 1 msk socker

FYLLNING

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl ljus eller vit sirap
  • 2 msk smält smör
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 1/2 dl pecannötter

Vispa äggen lätt med en gaffel och tillsätt socker, sirap, smör och vaniljsocker. Blanda i pecannötterna. Blanda samman ingredienserna till pajdegen och tryck ut den i en pajform (ca 20 cm). Häll pecannötsblandningen i pajskalet. Grädda i 175 grader, i nedre delen av ugnen, i cirka 60 minuter. Fyllningen ska få en seg kolaaktig konsistens och inte vara flytande när pajen är klar.

Tipsa gärna dina vänner om det här receptet!

Förbeställ boken!

Äntligen! Efter över två månaders bakande och fotande och skrivande och bakande igen har jag nu skickat in manuset till boken till förlaget. Jag kan knappt fatta det! Fortfarande är det givetvis mycket som ska göras – texterna ska korrekturläsas och finslipas ännu mer, boken ska formges och bilderna ska väljas ut och passas in. Men det känns ändå som en rejäl milstolpe.

Boken kommer att finnas ute i butikerna i slutet av september. Men från och med i dag kan man förbeställa den från förlaget (Gullers) och få den hemskickad i brevlådan istället. Om man beställer före den 15 augusti får man den dessutom först av alla och kan läsa den innan den går att köpa i bokhandeln. Fint va?

Så här gör man: Klicka på länken här eller uppe till höger. Tryck på knappen KÖP och följ sedan instruktionerna. Lätt som en plätt! Bor man i något annat land än Sverige är proceduren densamma, men då blir portot en aning dyrare.

Det roligaste är att ni är en så fantastiskt stor del av den här boken. Ni har hejat på hela vägen och gjort att det känts extra kul att baka och skriva. Ni har kommit med förslag om vilka recept som ska vara med, gett tips på vad ni tycker kännetecknar en bra kokbok och till och med röstat fram bokomslaget. Många av er har också hjälpt till och “korrekturbakat” de lite klurigare recepten och kommit med förslag på ändringar och tillägg, vilket varit helt ovärderligt. Tack alla!

Foto från boken: Nicklas Thegerström

Pin It on Pinterest