Välj en sida

American style

Hjälp, vad mycket godsaker ni har bakat den här månaden. Jag är sugen på att pröva precis allt! Massor av spännande cupcakes och doughnuts och andra amerikanska superbakverk. Här är alla era bidrag till majs Månadens sötsak:

Emmy bidrog med superkrämiga brownies.

Loula gjorde munkar med glasyr och strössel

Nenas bidrag var härliga morotscupcakes.

Frida gjorde muffins med cheesecake-smak.

Hemmamamman bakade två godsaker – cheesecake och rocky road.

Joanna gjorde krämiga bullar med nutella och banan.

Sandrah bakade  helt vansinnigt roliga cupcakes – bland annat i form av hamburgare med pommes frites.

Filippa bjöd på jumbomuffins med fransk nougat.

Malin bakade amerikansk äppelpaj.

Från Nina kom de här laktosfria munkarna.

Maja bakade tårtan “den vackra amerikanskan”.

Kristin gjorde underbara chocolate-chip-cookies.

Anki bakade amerikansk mud pie och röd chokladkaka.

Malin gjorde purpurmuffins med mängder av blåbär.

Från sött till salt lagade amerikanska pannkakor.

Sara gjorde glittriga cupcakes.

Sofie bjöd på amerikansk glass – Chunky Cherry Chocolate Chruch.

Smetan bjöd på äppelpaj med jordnötssmör i.

Erika bakade rocky-road-tårta.

Kaksmulan gjorde American dream-kaka.

Frida bjöd på banana split.

Sana bakade fantastisk Boston cream pie.

och

Sandra gjorde fina Neiman Marcus chocolate chip cookies.

Fantastiskt inspirerande hörrni! Jag hoppas att ni är redo för nästa utmaning. Den börjar redan imorgon.

Cupcakes med banan och choklad

I dag är sista dagen att baka till Månadens sötsak! Temat är amerikanska sötsaker och i morgon kommer alla era bakverk att finnas för beskådan. Tills dess blir det mer muffins – den här gången i form av cupcakes med banan- och chokladsmak. Jag tror att de faktiskt är de godaste cupcakes jag bakat hittills.


muffins:
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

fyllning:
2 bananer – skivade

frosting:
½ dl naturell färskost
½ dl chokladsås
3 dl florsocker

strössel till garnering

Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Skiva bananen och tryck ner några skivor i mitten av varje muffinsform. Grädda runt 20 minuter i 175 grader. Blanda samman ingredienserna till frostingen. Rör ner mer florsocker om du vill ha en fastare frosting. Spritsa den över muffinsen när de svalnat. Garnera med strössel.

Blåbärsmuffins med vit choklad

När jag gör muffins brukar jag först göra en grundsmet och sedan göra två eller flera olika smaker av den. I går provade jag tre olika varianter och sedan hade vi spontant muffinskalas här hemma. Här är en av smakerna – blåbärsmuffins med vit choklad –som får smälta samman i mitten. Fantastiskt gott!

Blåbärsmuffins recept

Blåbärsmuffins med vit choklad.

 

BLÅBÄRSMUFFINS MED VIT CHOKLAD

MUFFINS

  • 125 gram smör
  • 2 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver

FYLLNING

  • ca 50 g vit choklad i småbitar
  • frysta blåbär

Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Tryck ner chokladbitar och blåbär i mitten. Grädda runt 20 minuter i 175 grader.

TESTA OCKSÅ: BLÅBÄRSPAJ

Blåbärspaj

Grovt kryddbröd

Det här kryddiga brödet har blivit min nya favorit. Allra godast är det nybakat, med havssaltat smör och hemlagad jordgubbsmarmelad på.


25 gram jäst
3 dl ljummet vatten
1 tsk salt
½ tsk kanel
½ tsk ingefära
½ tsk kardemumma
1 msk brödsirap
½ dl sötmandel
ev ½ dl russin
1 dl dinkelmjöl fullkorn
4½ dl vetemjöl

1 ägg, uppvispat, till pensling

Smula ner jästen i vattnet och rör tills den löst sig. Tillsätt salt, kanel, ingefära, kardemumma och sirap. Hacka mandeln grovt och blanda ner, eventuellt tillsammans med russin. Arbeta ner dinkelmjöl och vetemjöl till en fast deg som släpper bunken. Jäs under duk i en timme. Baka ut på mjölat bakbord till en limpa. Jäs på plåt under duk i ytterligare en halvtimme. Vispa upp ett ägg lätt och pensla limpan med det. Grädda i 225 graders värme, i nedre delen av ugnen i cirka 25 minuter.

Mors dag-kaka

På söndag är det Mors dag, men eftersom jag bor ganska långt från mitt föräldrahem passade vi på att fira min mor förra helgen, när jag var där på besök. Mammas favoritsmaker är mint och mörk choklad, vilket gjorde valet av Mors dag-kaka ganska enkelt. Det blev en mäktig chokladkaka – nästan som sachertårta i konsistensen – med ett täcke av mintchokladganache och mintglasyr ovanpå. Helt magiskt god faktiskt! Särskilt om man äter den i solig trädgård, med färska jordgubbar och världens finaste föräldrar.

100 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl

Mintchokladganache:
1/2 dl vispgrädde
100 g mörk choklad med mintsmak

Mintglasyr:

3 msk vatten
Några droppar pepparmintsolja
3 dl florsocker

Vispa ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör 100 den mörka chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i en smord rund form med löstagbara kanter (jag brukar pudra insidan av formen med kakao efter att jag har smort den). Baka i nedre delen av ugnen, 200 grader varm, i 15 minuter. Låt svalna. Hacka mintchokladen fint. Koka upp grädden och ta den sedan genast från plattan. Rör ner chokladen i grädden och fortsätt röra tills smeten svalnat något och blivit slät. Bred ut jämnt över kakan och låt står svalt så att ganachen stelnar. Rör samman ingredienserna till mintglasyren och ringla över kakan i ett fint mönster. Servera med grädde och eventuellt jordgubbar.

Pin It on Pinterest