7 jun, 2010 | Muffins och cupcakes
Ett väldigt gott alternativ till frosting på muffins är att göra en toscasmet och bre som ett täcke över. Det här receptet ger ungefär 12 muffins med hallon i och krispig, kolaseg tosca ovanpå. Vill man kan man byta mandelspånen mot vilka andra hackade nötter som helst. Voila! Toscamuffins med hallon!

Toscamuffins med hallon.
TOSCAMUFFINS MED HALLON
MUFFINS
- 125 g smör
- 2 dl socker
- 2 ägg
- 1 1/2 dl mjölk
- 4 1/2 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- frysta hallon
TÄCKE
- ½ dl smör
- ½ dl socker
- 1 msk vetemjöl
- 1 msk mjölk
- ½-1 dl mandelspån
Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Tryck ner några frysta hallon i mitten av varje muffinsform. Grädda i 175 grader i 10 minuter. Blanda under tiden samman alla ingredienserna till toscatäcket. Ta ut muffinsen ur ugnen. Klicka ut toscasmet över varje muffin och grädda sedan i ytterligare runt 10 minuter.
FÖLJ MIG GÄRNA OCKSÅ PÅ INSTAGRAM!
6 jun, 2010 | Glass
Förutom syrénblomssocker, som i sin tur går att använda på en mängd olika vis, kan man göra massvis med spännande saker av syrénblommor. Just nu blommar syrénerna som bäst och är gudomliga att använda både som smaksättning och dekoration när man bakar. Något av det finaste jag vet är syrénglass. Jag älskar den romantiskt blommiga smaken – inte helt olik den av violer – och de lila små blommorna gör att det blir en av de vackraste tillställningar man kan tänka sig. Här är mitt recept.

Syrénglass – underbart blommig och vacker sommarglass!
Syrénglass
- 2 dl lila syrénblommor (1½ dl till kokning, ½ dl till frysning)
- 1 dl socker
- 2 ägg
- 2½ dl mjölk
- 2 dl vispgrädde
Skölj syrénblommorna och plocka loss dem från klasarna (bara de lila små blommorna ska med). Vispa ägg och socker och rör ner det tillsammans med mjölken i en stor kastrull. Mät upp 1½ dl av blommorna och rör ner i kastrullen. Sjud under omrörning tills smeten tjocknat. Sila bort blommorna, låt svalna något och rör ner grädden (ovispad). Rör ner de kvarvarande blommorna (½ dl) i smeten (kan uteslutas om man vill, det är mest för att glassen ska bli lite vackrare). Häll upp allt i en plastburk med lock. Frys i 3-4 timmar. Ta fram en stund före serveringen och garnera med färska eller kanderade syrénblommor. Jag använde några av syrénblommorna från syrénsockerburken som garnering.

4 jun, 2010 | Övrigt

Precis som lavendel och viol är syrénblommor en fantastiskt bra smaksättare att baka med. I går plockade jag en hel massa nyutslagna blå syréner som nu har fått bli fint syrénblomssocker. Jag kan nästan inte komma på något som doftar så underbart. Som spetsgardiner och vita sommarskor och Maria Gripeböcker i en enda parfymsalig röra.
Man kan använda sockret till att baka kakor, göra sirliga små efterrätter eller bara lösa i hett vatten och dricka som te. Man kan också använda blommorna som de är – för att göra syrénblomssaft eller till att dekorera tårtor, till exempel. Så här enkelt gör man sitt eget syrénblomssocker:
- ca 2 dl lila syrénblommor
- 1 kg socker
Lägg syrénklasarna på ett vitt papper och låt eventuella småkryp ge sig iväg (man kan skölja dem om man tycker att det behövs, men då måste man låta dem torka ordentligt innan de används). Plocka försiktigt loss de små lila blommorna och mät upp omkring två deciliter av dem. Varva strösocker och syrénblommor i en stor glasburk. Låt stå i några dagar och skaka om då och då tills sockret torkat och är redo att användas. Om man vill kan man sila bort blommorna när sockret tagit smak, eftersom de förlorar färgen när de torkar.
3 jun, 2010 | Övrigt
Den här månaden har jag äran att vara med i två eminenta tidskrifter – Svenska Journalen och mattidningen Laga Lätt. Det är hur roligt som helst, även om jag inte kan låta bli att rodna och känna mig lite som Carola av att se mitt namn i stora svarta rubrikbokstäver.
Det känns helt galet att vara den som blir intervjuad, när man annars alltid är van att vara den som ställer frågorna. Ganska läskigt, faktiskt. Jag har en förmåga att prata jättefort samtidigt som jag tänker och svävar hela tiden ut i funderingar som inte alls hör till saken, så jag försöker att inte läsa artiklarna allt för noga för att inte skämmas ihjäl över min egen virrighet. Gör inte det ni heller, är ni snälla!



2 jun, 2010 | Vi som bakar Månadens sötsak
När vi var små brukade jag och min barndomskompis Lisa cykla raka vägen hem från skolan och koka chokladkola som vi åt direkt från smörpappret. På sommaren rullade vi stora chokladbollar med kokos runt och tog med oss på utflykt i skogen. Och kalla lördagsmorgnar bakade vi grahamsfrallor, som vi sålde till överpris i det yrvakna grannskapet och byggde en egen godisaffär i ett av förrådshusen.
Månadens sötsak i juni blir barndomsminnen och mitt bidrag är en variant av klassiska chokladbollar, rullade i färgglatt strössel.
Reglerna för utmaningen är enkla: Tillverka och blogga om en sötsak – en kaka, bulle, sylt, efterrätt, glass, eller precis vad som helst som väcker era barndomsminnen. Länka sedan hit och skriv en kommentar. Skriv gärna en liten berättelse om det minne som sötsaken ni valt väcker. När juni är slut publicerar jag alla bidrag med länkar här på bloggen och väljer någon eller några av era berättelser som också får vara med. Och glöm inte att meddela om jag får lov att använda era bilder!
Vill ni ha den fina Månadens sötsak-loggan på er blogg hittar ni den här.
Åh, vad spännande det ska bli! Nu hoppas jag att ni minns riktigt goda saker!

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
2 msk kallt kaffe
garnering:
strössel
Rör i hop allt till en deg och rulla till bollar. Häll strössel på ett fat och rulla bollarna i det. Lägg eventuellt chokladbollarna i fina pappersformar.