Välj en sida

Månadens sötsak – choklad

I Harry Potters värld är choklad den enda kända medicinen mot den känsla av sorg och nedstämdhet som man känner efter en attack från de fruktade, glädjedödande Dementorerna. Och det sägs att man faktiskt, också i den verkliga världen, kan bli lyckligare av att äta choklad. Att det i själva verket finns ett ämne i kakaobönan som sätter igång kroppens glädjehormoner. Jag har ingen aning om ifall det stämmer, men min empiriska erfarenhet är att man i varje fall inte blir sorgsnare av chokladkakor. Det får därför bli temat för Månadens sötsak i september.

Reglerna är enkla. För att vara med bakar eller tillagar man något sött på temat CHOKLAD innan september är slut, bloggar om det och länkar hit. Därefter skriver man en kommentar i kommentarsfältet här nedan med länken till sin blogg (glöm inte att meddela om jag får använda era bilder också!). Om man vill får man givetvis gärna använda den snygga Månadens sötsak-loggan. Den hittar man här. Sedan samlar jag alla era bidrag i en bloggpost och länkar till era inlägg.

Mitt bidrag den här månaden blir supertrevliga tigermuffins, som är barnsligt enkla att göra. Här är receptet:

Muffins:
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk siktat kakao

Garnering:

50 gram mörk choklad
1 msk rapsolja

Blanda rumsvarmt smör och socker till en jämn, slät smet. Tillsätt äggen. Rör ner mjölken och därefter vetemjölet blandat med bakpulver. Häll över hälften av smeten i en annan bunke och smaksätt den med kakao. Smaksätt den första bunkens smet med vaniljsocker. Häll upp en sked av varje smet i stadiga muffinsformar. Fyll dem ungefär till hälften. Använd sedan baksidan av en tesked för att blanda ihop smakerna lite slarvigt, så att ett tigermönster bildas. Grädda i 20 minuter i 175 graders värme.  Hacka chokladen och smält den i rapsoljan i en kastrull. Låt svalna något och ringla sedan som garnering över muffinsen.

I picknickkorgen

Som vanligt är det en fröjd att läsa alla era fina bidrag till Månadens sötsak och titta på alla fantastiska bilder. Den här månadens utmaning var som ni minns att baka eller tillaga något på temat utflykt och jag kan inte minnas när jag varit så här sugen på picknick senast. Massor av söta godsaker att ta med sig ut på äventyr:

Emma tog med hemlagad nyponsoppa i termos på utflykten.

Sandra bakade härlig picknicktårta.

Susannes bidrag var medtagbar nötpoesi.

Mamma Mimmi gjorde goda picknickkakor.

Sabina bakade turistbröd.

Fröken kök gjorde sockerkaka med lime, björnbär och kolatäcke.

Ida fyllde picknickkorgen med charmiga äppelmuffins.

Malin bakade muffins med spännande saskatoonbär i.

Erika bakade utflyktssäkra vaniljbullar.

Pernilla gjorde varierbara gifflar.

Elisabeth bakade kubb.

Lisa gjorde fina carrot-cake-pops.

Anki och Håkan gjorde morotsmarmelad att ha på picknicksmörgåsen.

Bagarbertan bakade utflyktsbröd.

Sana gjorde söta små Madeleinekakor med rosa kanter.

Hanna lagade smaskiga pannkakor.

Kristin gjorde violskorpor med vit choklad.

Annelie bidrog med matiga skogspromenadmuffins.

Emma bakade bananmuffins i miniformat.

Smetan bjöd på sockerfria pannkakor.

Kaksmulan bidrog med klassiskt amerikanska smores.

Linda gjorde äppelkaka med smak av mandel.

Alexandra bakade fina bullar med lemoncurd och kanel.

Johanna gjorde härliga havrekokor med choklad och lavendel i.

Och Erika bakade goda vaniljbullar med sesamfrön på.

Semesterhälsning

Jag är tillbaka i Stockholm igen efter en helt underbar vecka av absolut ingenting. Eller av bokläsning under parasoll, havsbad, god mat och balkongkvällar med söta kaffedrinkar, för att vara mer exakt. Det har hunnit bli höst här i stan – min absoluta favoritårstid – och jag håller som bäst på att dricka säsongens första kopp varm choklad och titta på alla fina bidrag till Månadens sötsak som kommit in under tiden jag varit iväg. En sammanfattning av dem kommer imorgon. Tills dess – några semesterbilder.

Banankaka

Choklad och banan är väl ändå en av de bästa smakkombinationerna som finns! Den här banankakan är fantastiskt lättgjort och utmärkt att ta till när man har bananer som är på väg att bli bruna och som man inte vet vad man ska göra med.

banankaka banana cake

Banankaka:

125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk siktat kakao

1-2 bananer

Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser (förutom bananen) och häll smeten i en stor kakform med löstagbar kant. Skär bananerna i skivor och stick ner dem i ett trevligt mönster i kakan. Grädda i cirka 30 minuter i 175 grader.

Hemmagjord kakmix

Hemmagjord kakmix är en av mina favoritsaker att göra och ge bort. Man blandar helt enkelt alla torra ingredienser till ett recept och lägger i en fin påse med instruktioner om vad man ska tillsätta och hur länge kakorna ska vara i ugnen. Lättast blir det om man väljer ett recept med övervägande torra ingredienser – som knapriga havrekakor, till exempel.

hemmagjord kakmix

1 dl socker
1 dl farinsocker
3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 tsk bikarbonat
1 dl solrosfrön
1 dl russin
1 dl torkade aprikoser, skurna i bitar

Blanda allt i en fin, tätslutande påse. Skriv en lapp med instruktioner och lämna med: “Havrekakor: Blanda påsens innehåll  med 2 dl flytande smör. Forma till bollar, platta till något och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 8-10 minuter”.

Det är Nicklas som har tagit bilden.

Pin It on Pinterest