Välj en sida

Månadens sötsak – småkakor

Som tur är är februari en kort månad och det är faktiskt redan dags för nästa bakutmaning. Månadens sötsak i mars blir SMÅKAKOR. Det känns som om småkakorna inte riktigt får den uppmärksamhet de förtjänar nuförtiden, när allt ska vara stort och amerikanskt och pastellfärgat med frosting på. Det är lite orättvist kan jag tycka. Småkakan har liksom alltid funnits där i bakgrunden, medan olika trender kommit och gått har den stått sig genom det mesta. Så. Mars får alltså bli en hyllning till en klassiker – i ny eller gammal tappning, efter mormors recept, eller med nya spännande ingredienser. Precis så som ni gillar den bäst.

Månadens sötsak fungerar precis som förra gången. Alla som känner sig manade bakar något på temat småkakor, länkar hit och skriver en kommentar till det här inlägget. (Glöm inte att skriva om ni vill låna ut era bilder också). Sedan sammanställer jag alla godsaker i en bloggpost och länkar till er när månaden är slut.

Som vanligt ska det bli grymt spännande att se vad ni hittar på och vilka småkakor som är era favoriter. Mina är sirapskakor. Bättre än godis och världens trevligaste gå-bort-present om man inte hinner äta upp alla själv. Dessutom är de nästan oförskämt enkla att göra. Här är receptet.

Sirapskakor:

100 gram smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk sirap
1/2 tsk bikarbonat
2 – 2 1/2 dl vetemjöl

Blanda smör och socker (det går bra att använda flytande smör om man vill). Rör i sirap och vaniljsocker och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma. Rulla till strängar och platta ut till en centimeters tjocklek på smord plåt. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter. Skär i sneda remsor och låt svalna.

Love is in the air

Det känns som om vi formligen svämmat över matbloggosfären med kärlek den här månaden! Det har varit fantastiskt kul att se alla fina bidrag som kommit in till Månadens sötsak under februari. Och det ser helt makalöst gott ut också! Här är alla älskvärda godsaker ni gjort:

Ellinor gjorde underbar klappkräm och små vackra kringlor till.

Cilla bakade kärlekstårta med mörk choklad

Marie-Louise gjorde en kärleksfull pasta.

Erikas hann med två sötsaker: chokladmuffins med jordgubbstryffel och en spännande Black russian cheesecakecake.

Loula bakade vinterfina kärleksmums.

Emmys bidrag var hjärtan med rosaskimrande glasyr.

Anna gjorde fantastiskt söta små grodor.

Eanie bidrog med hjärtformad raw choklad.

Ann gjorde behjärtansvärd chokladmousse.

Sofie bakade ljuvligt kärleksbröd.

Paulina gjorde fin cupcakes med hjärtan på.

Sana bjöd på trevliga red velvet cupcakes.

Hanna bakade sötaste tårtan med kyssbar grodprins på.
Anna gjorde svalkande passionssorbet.

Mimmi tillverkade en härlig Alla hjärtans dag-fruktsallad

Sandra gjorde passionerad sockerkaka.

Karin bidrog med supersöta Alla hjärtans dag-hjärtan.

Frida gjorde härlig blodgrapecheesecake.

Nadja bjöd på krispig chokladmousse.

Minerva bakade en vacker tårta och hjärtformade praliner.

Kristin gjorde sötaste hallonmoussebakelserna.

Sofie bjöd på american pancakes.

“Pannan och pennan” gjorde baba au rhum.

Supersmarrig budapest bjöd Malin på.

Linn bidrog med en älskvärd födelsedagstårta.

Fia tillverkade hjärtliga små biskvier.

Chloé gjorde en underbart vacker kärlekskaka.

Yasemin bjöd på len sütlac – en vacker efterrätt från Turkiet.

Jennie gjorde ljuvlig kärleksparfait med hallonvodka.

Tess bidrag var härlig chokladpanacotta med jordgubbsgrädde

Erica gjorde smarriga chokladhjärtan.

De här underbara browniebakelserna kom från Leni.

Tack alla! Hör av er om jag råkat glömma någon, så åtgärdar jag det på stört.

Hjärtliga tekakor med valnöt och sesam

De här tekakorna har blivit mina nya favoritbröd. Knapriga och goda med valnötter i och ordentligt med sesamfrön på. Extra fina blir de om man gör dem som hjärtan och penslar dem med lite uppvispat ägg innan gräddning.

25 gram jäst
4 dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
2 dl havregryn
2 gl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 dl valnötter
1 ägg, lätt uppvispat
Sesamfrön

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löst sig helt. Tillsätt salt, olja och havregrynen, smulade. Rör därefter i mjölet och arbeta degen ordentligt. Knåda sist i valnötterna, grovt sönderbrutna. Jäs i 30 minuter under duk. Knåda ut degen ordentligt på mjölat bakbord och kavla till en till två centimeter tjock fyrkant. Stansa ut 15 stora hjärtan (eller en annan trevlig form som är av modellen större – har man ingen stor pepparkaksform kan man använda ett stort glas). Jäs på plåt i 30 minuter. Pensla med ägget och strö över rejält med sesamfrön. Grädda i 250 grader i 10 minuter.

Lördagslänkar

Åh, vilken vecka det har varit, hörrni! Här i Stockholm har trafiken stannat av all snö och långa lämmeltåg av påpälsade stadsbor har promenerat över broarna om mornarna. För mig har det också varit sista veckan på jobbet och jag har haft så mycket att göra att jag knappt hunnit andas. Men nu är det över och på måndag börjar det spännande äventyret att göra en bok. Det ska bli otroligt kul att dela den resan med er. Men mer om det snart. Först lite blogginspiration från veckan som gått och en bild som längtar till varmare dagar.

Finaste isglassarna, som påminner om sommar och salttovigt hår. Från Paula på Cookie shop såklart. (Bilden är lånat från henne).

Jag brukar inte vara jätteförtjust i godsaker med kaffesmak, men håll med om att den här glassen från Brown eyed baker ser god ut!

När jag bodde i Lund serverade stans bästa café en citronmarängpaj som nådde ända upp till himlen. Den här, från My baking addiction, ser ut att kunna vistas i samma sällskap utan att skämmas.

På måndag sammanställer jag alla fina bidrag till Månadens sötsak. Ni som inte hunnit kärleksbaka – skynda, skynda! I morgon är sista februari.

Persikopaj

Egentligen ska persikopaj göras med amerikanskt socker och alldeles drypande färska persikor och serveras till sommarsmält glass på picknick i solen. Men det går faktiskt att göra en vintervariant av persikopaj som inte går av för hackor heller, även om smaken blir ganska annorlunda originalet. Här har jag använt inlagda persikohalvor som jag sköljt noga och kompenserat med lite mindre socker.

Recept på persikopaj:

1,5 dl havregryn
100 g rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 dl mjöl
5-6 persikohalvor

Skölj och skär persikorna i klyftor. Lägg i smord ugnsfast form. Blanda de övriga ingredienserna och tryck ut över persikorna. Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter eller tills täcket är gyllenbrunt. Servera persikopaj med grädde eller glass.

Pin It on Pinterest