Chokladpålägg
Den här lilla burken med hemlagad chokladpålägg får mig att drömma mig till tidiga morgnar i Paris. Till sen frukost på vårkylig uteservering i le Marais, med beskstarkt kaffe i små små koppar och smörbakta croissants.
CHOKLADPÅLÄGG
- 1 dl mjölk
- 1 1/2 dl grädde
- 1 dl socker
- 1 msk smör
- 100 g hackad mörk choklad
Koka samman allt utom chokladen till en seg massa. Ta av plattan och rör i chokladen. Vill man ha den mindre krämig minskar man en aning på grädden och ökar lite på mjölken. Det går också utmärkt att smaksätta den, med apelsin- eller citronskal, chili eller nötter till exempel. Förvara i kylskåp, men ta fram en stund innan servering så att den får mjukna.
SUGEN PÅ MER FRANSKT? KOLLA IN MIN GUIDE TILL PARIS!
Söndagssallad och jobb
Det sipprar sol genom fönstren i dag. Jag gör fruktsallad och går igenom texter i köket.
1 äpple
1 nektarin
1 dl blåbär
1 klase vindruvor
2 clementiner
4 kiwi
1 banan
1/2 dl hasselnötter
1/2 dl pumpafrön
Skölj, skär och blanda allt. Riv eventuellt över lite mörk choklad.
Lördagslänkar
Jag brukar ju ofta tipsa om utländska bloggar här på lördagarna, framför allt bloggar från USA. Men visst kan det väl vara dags att slå ett slag för de svenska matbloggarna också?! Här är några av alla de godsaker som bakats under veckan som gått:
En bloggare som varit borta ett tag, men som nu verkar ha kommit igång igen är Elins bakplåt. I veckan bakade hon till exempel härlig vit kladdkaka, med glasyr av granatäpple.
Hanna på Bakfnatt gjorde de sötaste små kameracupcakes jag någonsin sett.
De här rejäla tunnbröden från Lolos matblogg blev jag sugen på att provbaka.
Linnéa från den förträffliga matbloggen Linnéas skafferi gjorde fina fingerkakor.
Jennie på Kalasgott bakade somrig rulltårta på fint fat (bilden är från hennes blogg).
och bloggen Kärlekskakor lagade lyxig dulce de leche att ha på glassen.
Visst blir man glad och baksugen?! Ha en fin lördag allesammans!










