13 jun, 2010 | Övrigt
Ibland kan jag känna ett fasansfullt behov av att återse platser jag bott på. Att liksom få veta att de är som när jag lämnade dem. Eller att de förändrats totalt och behöver lära kännas på nytt igen. Det var hundra år sedan jag var i Lund, men hon är sig lik. Varm och intelligent och full av liv och tankar. Kyrkorna står där. Och biblioteken. Mitt gamla favoritcafé har inte flyttat en enda stol. Kaffet är omodernt starkt mot gommen. Och de serverar fortfarande världens godaste baguette – med brieost, bananskivor och kryddigt varm mangochutney.



10 jun, 2010 | Bullar
Finns det något mer urtypiskt för svenskt vardagsfika än vetelängd? Den är liksom det där ständiga panikbakverket som man rusar i väg till Ica för att köpa när bageriet är stängt, tiden är knapp och någon halvnära vän just meddelat att de är i stan och tänker svänga förbi på en snabb kaffe. Att göra hembakad vetelängd är givetvis något helt annat. Den här gör jag av en halv vanlig bulldeg som variation till kanelbullarna, med hemlagad vaniljkräm. Det här receptet räcker således till två vetelängder.

Deg:
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk grovt stött kardemumma
14 dl vetemjöl
Några klickar smör
1 dl socker
Vaniljkräm till fyllning:
2 äggulor
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång
Till pensling:
Ett uppvispat ägg
Pärlsocker
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Gör under tiden vaniljkrämen:
Dela vaniljstången och skrapa i kärnorna i en kastrull. Blanda i de övriga ingredienserna och vispa ihop för hand. Låt blandningen sjuda, samtidigt som du vispar, tills krämen tjocknar. Låt den för allt i världen inte koka eller brännas i botten, utan håll koll på den hela tiden. Låt den sedan svalna.
Baka ut degen på mjölat bakbord. Kavla ut till två fyrkanter, bred på lite smör och strö över en halv deciliter socker på varje och vik sedan ihop. Skär varje hopvikt fyrkant i fyra remsor. Tvinna dem och fläta till en längd. Jäs längderna på plåt med bakplåtspapper, under duk i 30 minuter. Tryck försiktigt små fördjupningar i längderna och klicka i vaniljkräm. Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i 225 grader i runt 25 minuter.
9 jun, 2010 | Kladdkaka

Vita kladdmuffins.
Jag tycker om att göra kladdkaka som muffins, eller i små portionsformar, istället för som stor kaka. Särskilt när man inte vill äta upp alltsammans på en gång. De här kladdmuffinsen har jag gjort efter mitt recept på vit kladdkaka, som jag verkligen kan rekommendera. Med blåbär ovanpå blir de dessutom små söta vardagsbakelser!
VITA KLADDMUFFINS
100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
Vispa ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i aluminiumformar eller stadiga muffinsformar. Baka i 15-20 minuter i 200 grader. Servera eventuellt med blåbär.
TESTA OCKSÅ: KLADDKAKA MED O’BOY
Kladdkaka med O’boy
8 jun, 2010 | Bröd
Tänk att något som gör så ont kan bli så gott och vackert! Nässelbröd är både galet nyttigt och fantastiskt gott. Jag har bakat en variant med fetaost som bara måste provas. Nässlorna ska plockas så tidigt som möjligt (nu går utmärkt) och man använder de övre bladen för bästa resultat. Glöm inte handskarna bara!

- 25 g jäst
- 4 dl ljummet vatten
- 1 msk olivolja
- 1 tsk salt
- 1 msk socker
- 3 dl förvällda, hackade nässlor
- 150 g fetaost
- 1 l vetemjöl
Rensa nässlorna och lägg dem i en kastrull. Slå över kokande vatten och förväll bladen i fem minuter. Ta upp dem och hacka dem fint. Blanda ut jästen i vattnet och rör ner salt, olja och socker. Häll i nässelhacket och arbeta sedan in mjölet. Använd så mycket som behövs för att få en jämn deg som släpper bunken. Smula sönder fetaosten i lagom stora bitar och knåda sist in dem i degen. Jäs under duk i 30-60 minuter, tills degen höjt sig rejält. Arbeta ut på mjölat bakbord och kavla till en fyrkantig platta – ungefär 30 X 20 centimeter. Lägg på plåt med bakplåtspapper och skåra med kniv i lagom stora fyrkantiga delar. Jäs under duk i ytterligare 30 minuter och grädda sedan i 225 grader i cirka 10-15 minuter. Bryt eller skär i bitar och servera med mycket smör.