Välj en sida

Chokladkavalkad

Den här månadens chokladtema har verkligen tagit fram det bästa i oss, tycker jag! Fantastiskt många godsaker har skapats och som vanligt är det hur roligt som helst att se alla söta små kreationer som ni skickar in. Här är alla bidrag till Månadens sötsak i september. Jag tror min själ aldrig att jag sett så mycket choklad på ett och samma ställe!

Angelica gjorde underbara små chokladcupcakes.

Lisa gjorde extra chokladiga whoopie pie cookies.

Erika bjöd på mörk chokladglass.

Therése gjorde glutenfria rocky road brownies.

Sofie bakade en härlig kokoskladdkaka.

Sandra gjorde ljuvliga chokladfondanter.

Cecilia bakade fina orange and chocolate chip cookies.

Emmy bjöd på chokladtröst.

Chanette och Kewin bjöd på chokladkakor.

Susanne gjorde klassisk radiokaka.

Bagarbertan bjöd på kakaotoppad bär- och yoghurtdesset.

Kim gjorde chunky monkey semifreddo.

Mårtenssons lagade till en härlig chokladpanacotta.

Josefin gjorde sockersöta cakepops med choklad- och nutellafyllning.

Sofie gjorde chokladig paj med mandel och päron.

Tina gjorde cake pops.

Annica bakade härliga blondies.

Viktoria bjöd på maränger med dulche de leche och mörk choklad och underbara hi-hat cupcakes.

Kaksmulan gjorde chokladmousse med polkasmak.

Erika bjöd på fint zebrarandiga cake balls.

Mari Milo gjorde chokladdessert utan socker.

Elisabeth bidrog med vackert serverad choklad- och rödbetskaka.

Frida gjorde ljuvlig svartvinbärstryffelpaj.

Pernilla bakade rocky roadkakor utan nötter.

Sabina gjorde stora chokladmuffins.

Hanna bjöd på jordnötskladdkaka.

Emma gjorde underbart mörk chokladmousse.

Kristin gjorde marmorerade brownies med hallon.

Johanna gjorde brownies med björnbärskräm.

Emmabjöd på underbar chokladfondue.

Angela gjorde glassbakelser med dubbelchoklad och hasselnötter.

Karin bakade chokladigt chokladig chokladkaka.

Linda gjorde chocolate chip cookies med apelsin och  vit choklad.

Cecilia gjorde vackra små rosa bandet-bollar.

Anneli bakade enkel, men fin chokladkaka.

Marie bidrog med mockacupcakes med kaffe och grekisk youghurt.

Sana gjorde söta racerbilscupcakes.

Och Hanna gjorde superfina cupcakes med vit chokladfrosting.

Hann du inte vara med den här gången? Var inte ledsen för det! Nästa spännande bakutmaning börjar redan på söndag.

Bakboksfest

För att kompensera för all bokuppmärksamhet i Göteborg hade vi i tisdags bokkväll även här i Stockholm. Fantastiskt kul!  Här är några av Nicklas bilder från tillställningen. Fler finns på Facebooksidan.

Lyxig mandelmassakaka

Egentligen är den här kakan inte särskilt mycket mer avancerad än en klassisk sockerkaka, men den känns betydligt lyxigare och blir alldeles underbart seg och kladdig inuti. Jag använder en gammal snirklig metallform som jag hittat på loppis när jag bakar den vilket gör att den behöver lite längre tid i ugnen. Med en modern sockerkaksform skulle jag gissa att den behöver stå drygt 30 minuter i ugnen. Testa med baksticka för att vara säker!

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 3/4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl grädde
  • 50 gram smält smör
  • 200 g riven mandelmassa

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Rör ner grädden. Blanda mjöl och bakpulver för sig och rör ner det och därefter smöret. Riv mandelmassan grovt och blanda ner den i smeten. Häll i smord och bröad form. Grädda 175 grader cirka 30-50 minuter beroende på form.

Frågestund

Några av er har skrivit och önskat en bloggpost där man kan ställa frågor till mig. Och eftersom jag känner att jag kanske inte alltid riktigt hinner med att svara på allt ni undrar i mejl och i kommentarerna kanske det inte är en så dum idé!

Därför blir det nu frågestund här på Söta saker och man kan passa på att ställa alla möjliga frågor som man gått och klurat på! Långa, korta, smarta eller dumma. Om precis vad som helst som man vill veta och tror jag kan svara på. Mejla frågorna på theresia.erneborg@gmail.com eller skriv dem i kommentarsfältet nedan så svarar jag på dem (så gott jag kan) i samlad tropp i en senare bloggpost! Praktiskt va?

PS. I går var det bokfest för Söta saker här i Stockholm och Nicklas och jag gick därifrån alldeles lyckorusigt glada över alla fina människor som kom och alla lovord om boken som vi fick ta emot. Tack för det! Bilder på festligheterna kommer så småningom här på bloggen!

Bild: Josefin Casteryd.

Blåbärscobbler

Ett fantastiskt gott och enkelt sätt att göra sig av med alla sommarbär i frysen är att göra cobbler. Den här varianten med blåbär gjorde jag häromdagen när Nicklas var på besök. Jag bakar den i portionsformar och serverar med glass eller vaniljsås. Receptet ger fyra formar, men kan såklart halveras om man är två.

  • 2-3 dl blåbär
  • 125 g smör
  • 1,5 dl socker
  • 2 dl mjöl
  • 3/4 tsk bakpulver

Fyll portionsformarna lite drygt till hälften med blåbär (eller andra bär). Blanda rumsvarmt smör med socker och rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Tryck ut ett täcke av degen över blåbären. Grädda i 200 grader i ungefär 25 minuter.

Bild1: Nicklas.

Pin It on Pinterest