Välj en sida

I gott sällskap

I går fick jag veta att Söta saker är nominerad till Matbloggspriset 2010! Det kan man inte bli annat än väldigt glad av. Och när man dessutom får vara nominerad i så fint sällskap som tillsammans med dessa nio trevliga matbloggar är det ju knappt så att man tror att det är sant!

På något sätt ska man så småningom kunna rösta på sin favorit, men tyvärr har jag inte lyckats lista ut hur än så där får jag helt enkelt återkomma. Tills dess – ha en härlig tisdag! Och ät något sött, vetja! Det tänker jag göra.

Uppdaterat: Nu kan man rösta! Gör det här!

Chokladbabka

Minns ni det klassiska avsnittet av Seinfeld där Elaine och Jerry blir snuvade på bageriets sista chokladbabka? En fantastiskt rolig scen som slutar med att de båda vännerna får nöja sig med en “lesser babka” – dvs. en babka med kanel.  Även om jag älskar kanel måste jag hålla med om att chokladbabkan är något alldeles extra. Här är mitt recept på babka med chokladkräm.

Recept på chokladbabka

Chokladbabka. Foto: Josefin Casteryd.

Babka är ett saftigt judiskt bakverk, som fungerar litegrann som en klassisk vetelängd, fast med lite roligare form och fyllning. Jag bakar min favoritvariant med ägg i degen och en helt sjukt god chokladfyllning. Vill man baka den, enligt Elaine och Jerry, lite “sämre” versionen av babka med kanel istället går det givetvis också bra.

chokladbabka

Chokladbabka. Foto: Josefin Casteryd.

 

Recept på chokladbabka
CHOKLADBABKA
DEG
  • 50 g jäst
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • ca 16 dl vetemjöl
FYLLNING
  • 50 gram smör
  • 50 gram mörk choklad minst 70 procent kakao
  • 3 msk socker
  • 3 msk kakao
PENSLING
  • 1 ägg uppvispat
  1. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Lös jästen i det fingervarma spadet och tillsätt socker, salt, vaniljsocker och ägg. Arbeta in så mycket vetemjöl som behövs för att degen ska släppa bunken - använd inte mer än nödvändigt. Låt degen jäsa under duk till dubbel storlek. Ta ut på mjölat bakbord, arbeta och dela i fyra lika stora delar. Kavla ut till fyra tunna fyrkanter. Smält smöret till fyllningen i en kastrull och bryt ner chokladen. Rör på svag värme tills den löst sig helt och rör därefter ner sockret och siktat kakao. Låt blandningen svalna något och bred den sedan över den utkavlade degen. Rulla ihop fyrkanterna som fyra rulltårtor. Tvinna ihop dem två och två till snurrade limpor och fäst ihop dem i ändarna så att inte fyllningen rinner ut. Lägg de två limporna i varsin brödform, klädd med bakplåtspapper. Jäs under duk i en halvtimme, pensla med uppvispat ägg och grädda i 30 minuter i 225 grader.
WE HAD THAT BABKA!

Och för er som missat den klassiska babkascenen från Seinfeld finns en liten del här:

Var med i Söta sakers länklista!

Det är så sjukt roligt att så många varit med och bakat till Månadens sötsak den senaste tiden. Inte nog med att jag får inspiration till nya spännande sötsaker, jag får lära känna er också och hittar till en massa fina bloggar som jag inte sett förut. Det borde fler göra, tycker jag, och därför har jag bestämt att ha en lite mer permanent lista här på Söta saker med alla bloggar som gillar att vara med och baka till Månadens sötsak.

Så här gör man för att vara med i listan:

  1. Kopierar bilden med Månadens sötsak-loggan här nedanför.
  2. Lägger bilden på i spalten på sin blogg och länkar bilden till Månadens sötsak.
  3. Meddelar ni mig i en kommentar med länk till er blogg och så lägger jag upp länken här på Söta saker så att ännu fler bakglada läsare hittar till er.

Givetvis måste man inte bidra med något till utmaningen varje månad för att få vara med, det räcker att man vill vara med i bakgänget och gillar idén!

Månadens sötsak – höst

Eftersom jag ändå har gått och blivit alldeles nipprigt höstromantisk den senaste tiden tycker jag att det är liks bra att vi gör något riktigt stort av det. Därför blir temat för oktobers Månadens sötsak just HÖST – regnruskig, lövprasslande, orangeröd och fullkomligt underbar oktoberhöst. Utmaningen blir alltså att före sista oktober baka, safta, sylta eller tillaga någonting sött på temat höst, blogga om det och länka hit (loggan för Månadens sötsak finns att hämta här). Därefter skriver man en kommentar här nedan med länken till sitt bidrag (glöm inte att skriva om jag får använda era bilder!) och när oktober är slut sammanställer jag alla era fina bidrag i en bloggpost med länkar (som här). Bra va?

Mitt bidrag på detta härliga tema är varm choklad med polkasmak. En helt gudomlig uppfinning som gör hösten både varmare och sötare. Så här gör man:

2 msk chokladpulver

1 stor mugg mjölk

5 polkagriskarameller

ett par rutor mörk choklad

Blanda chokladpulvret med en liten skvätt mjölk i en stor mugg. Värm resten av mjölken och rör ihop med chokladen. Rör ner polkagriskaramellerna och chokladrutorna tills de smälter helt. Toppa eventuellt med vispad grädde.

Nu väntar jag med spänning på alla höstiga sötsaker ni kommer hitta på!

Lördagslänkar

Jag tror inte att det finns någonting som jag tycker så mycket om som hösthelger. När det finns tid att gå kalla promenader och dricka varmt te efteråt. När man kan laga marmelad och tända ljus och försvinna bort till dofterna av apelsin och hett socker i köket. Jag hoppas att ni hittar något riktigt fint att göra med er lördag!

Här är lite blogginspiration från veckan som gått:

Söta små “mandelpletter” från Nordens skattkammer.

Vackert pudrad citronkladdkaka från pickipicki.

Piffiga schackrutor från Systrarnas bakblogg.

Och powerbars med pepparkaka från Linneas skafferi.

Bilderna är tagna av Nicklas.

Pin It on Pinterest