Välj en sida

Lördagslänkar

Det har gått fantastiskt bra för boken, som ju bara funnits i livet några veckor än så länge. Redan har halva första upplagan sålt slut fick jag veta igår och det är ju bara alldeles svimfärdigt kul! Dessutom har den blivit väldigt väl mottagen, vilket gör mig så glad och stolt att jag nästan spricker. Här, här, här och här till exempel skrivs väldigt fina ord om den och jag hoppas att alla ni som tipsat, provbakat och varit delaktiga på olika sätt tar till er också!

Länklistan över alla i Månadens sötsak-gänget (så här gör man för att få vara med) växer också stadigt här i bloggens högerspalten. Där finns otroligt mycket inspiration att hämta och listan får således tjäna som veckans lördagslänkar. Trevlig läsning!

Bild: Nicklas.

Äppelmos med vaniljsmak

Att låta en vaniljstång ligga och dra tillsammans med äpplena när man gör äppelmos blir fantastiskt gott. Det här moset gör jag lite syrligare än vanligt, alltså med mindre socker, och utan att mosa äpplena alls, eftersom jag gillar att ha hela bitar kvar. Ät det uppvärmt som äppelkräm tillsammans med mjölk, på havregrynsgröt eller använd det som tårtfyllning eller smörgåspålägg!

ca 3 kg äpplen
3 dl vatten
3 dl socker
1 vaniljstång

Skala äpplena och skär i klyftor. Skåra vaniljstången. Koka äppelklyftor och vaniljstång med vattnet tills äpplena börjat gå sönder, cirka 5-10 minuter. Rör under tiden. Ta av från plattan och rör i sockret . Koka upp igen och häll på rena burkar. Äppelmoset klarar sig ett par veckor i kylen. Om du fryser in moset, tänk på att inte fylla glasburken ända upp till kanten.

Rösta fram årets matblogg!

Nu kan man rösta till årets Matbloggspris. I år är Söta saker nominerad, vilket känns helt galet kul! Så rösta, rösta för allt vad tygen håller!

Hembakat

Det är fasligt kul att baka ur sin egen kakbok ska ni veta. Och lite overkligt samtidigt. Häromdagen gjorde jag “Sötsalta jordnötskakor” efter ett av mina favoritrecept i nya boken och fick nästan nypa mig själv för att vara säker på att den var på riktigt.

1 dl socker
1 dl farinsocker
100 g smör
1 dl jordnötssmör
1 ägg
2 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1tsk bakpulver
Blanda socker, farin, smör, vaniljpulver och jordnötssmör. Rör i ägget. Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut bollarna med en gaffel så att de blir randiga. Grädda i 200 grader i mellan 8 och 10 minuter.

Saftigt frukostbröd med russin

Ett superenkelt bröd som jag brukar baka och äta till frukost när morgnarna börjar bli lite kallare är det här russinbrödet. Otroligt saftigt och galet gott. Och så blir det alldeles prickigt när man skär det.

25 g jäst
4 dl vatten
1 tsk salt
2 msk sirap
2 msk creme fraiche
1 dl kruskakli
6-7 dl vetemjöl
1 dl russin

Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i vattnet. Blanda ner salt, sirap, creme fraiche och kruskakli. Arbeta ner vetemjölet tillsammans med russinen tills degen blir fast och släpper bunken. Jäs i 45-60 minuter till ungefär dubbel storlek. Baka ut på mjölat bakbord och forma till två limpor. Lägg dem i brödformar klädda med bakplåtspapper och jäs under duk i ytterligare en halvtimme. Grädda i 225 grader i 25-30 minuter.

Pin It on Pinterest