Välj en sida

Jordgubbsmacarons

Jag har gjort lite väl mycket macarons den senaste tiden. Dels för att de är fantastiskt goda och fina och dels för att jag velat prova mig fram med till vilka smaker jag vill ha med i boken. De här helt fantastiskt goda jordgubbsmakronerna var en av försökskaninerna. Jag rekommenderar verkligen att låta äggvitorna stå framme över natten innan användning. Och är du osäker på att äggen är i rätt storlek – väg vitorna innan bakningen (de ska väga 125 gram)! För mycket äggvita gör att kakorna förlorar formen i ugnen.

Makroner:
125 g mandelmjöl
225 g florsocker
4 normalstora äggvitor (125 g)
25 g socker
Eventuellt rosa karamellfärg

2-3 msk jordgubbsströssel

Jordgubbskräm:
2 msk flytande smör
2 msk jordgubbssylt
Florsocker tills krämen blir fast
Rosa karamellfärg

Separera äggvitorna och låt dem stå i rumstemperatur över natten. Gör mandelmjölet (det går bra att köpa färdigt också). Väg upp 125 gram av det och lägg i en torr bunke. Sikta ner florsockret och blanda noga. Häll äggvitorna i en separat bunke (helst en av rostfritt stål). Bunken måste vara torr – om det finns fettrester i sig kommer marängen inte resa sig ordentligt. Vispa vitorna hårt tills det går att vända bunken upp och ner. Pulverisera jordgubbsströsslet i en mortel. Vispa i sockret lite i taget och därefter strösselpulver och eventuellt karamellfärgen.

Vänd ner några skedar av marängsmeten i mandelpudret och vik försiktigt tills det blandats. Rör därefter försiktigt ner resten av marängen tills smeten blivit jämn, men utan att röra för häftigt. Häll smeten i en spritspåse. Ett smart sätt är att ställa spritsen i ett glas och vika påsens kanter över glasets, så blir processen enklare och mindre kladdig. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Och observera att det här är en dealbreaker – grädda inte makronerna innan de har satt sig, då spricker de! Grädda sedan i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss makronerna från plåten när de svalnat något. Rör ihop jordgubbskrämen (jag använde hemmagjord jordgubbssylt) och spritsa ut den på varannan makronhalva. Lägg ihop makronerna försiktigt utan att trycka till krämen för hårt. Förvara dem i kylskåp i burk med lock.

Hälsningar hemifrån

I dag är jag med i en artikel i Jönköpingstidningen Jnytt.se där jag berättar om kakboken och bloggen och bakandet i allmänhet. Och så får man se några av Nicklas fina bilder från arbetet med boken. Roligt! Läs hela artikeln här.

Månadens sötsak – vår

Snön har nästan helt smält undan här i Stockholm och i morse sken solen så starkt att vi begav oss ut på årets första picknickpromenad med varm choklad i stortermos. Det är helt fantastiskt vad glad man blir av sådant! Jag längtar något alldeles vansinnigt efter vår just nu. Efter vitsippor och bruna lågskor och tunnare strumpbyxor om knäna. Så vad sägs om att nästa Månadens sötsak får bli något som skyndar på de sakerna litegrann?

Utmaningen i april blir helt enkelt att koka ihop något sött på temat VÅR!

Reglerna är lika enkla som alltid. Man har en månad på sig att tillverka en sötsak som ger vårkänslor, blogga om den, länka till det här inlägget och skriva en kommentar. Skriv gärna också om jag får använda bilder på ert bakverk! Den sista april sammanställer jag alla era bidrag och länkar till dem. Läs mer om Månadens sötsak här.

Mitt bidrag för april är de här söta vita chokladbrowniesarna med härliga hallon i mitten som jag bakade som påskgodis till reportaget i Dagen för ett tag sedan. Glad vår på er allihop!

Josefin har tagit den fina bilden. Här är receptet:

100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl

Hallon till garnering

Vispa ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i små kakformar (det fungerar bra med engångsformar i aluminium). Baka dem i 15-20 minuter i 200 grader. Garnera med några hallon i mitten av varje brownie när de svalnat något.

Fler än sju sorters kakor

Så galet mycket kakor vi har bakat den här månaden hörrni! Utmaningen i mars Månadens sötsak var ju som ni minns att göra småkakor i alla tänkbara smaker och former. Och det har ni verkligen gjort. Här är alla era underbara bidrag! Om någon är glömt i virrvarret av socker och blogglänkar så hör av er på stört, så gör jag genast något åt saken.

Sandra gjorde alldeles ljuvliga små fjärilskakor.

Emmie bjöd på finfina chokladbiscotti.

Fanny bakade fina rosa kakor.

Sofie gjorde smarriga små apelsinrullar.

Emilia bidrog med lavendelkakor.

Karin bakade söta syltkakor.

Susanne gjorde de här små godbitarna med nougat i.

Ulrika gjorde de här trevliga små chokladkakorna.

Emmy gjorde supersöta skrynklor.

Kristin bakade lavendeldrömmar.

Maja bjöd på fyllda dubbelkakor i fin förpackning.

Emilia bakade kokosdrömmar.

Sana gjorde rosa fina makroner.
Mini och syster yster bjöd på trevliga snickerdoodles.

Loula bakade härliga blåbärsgrottor.

Lisa gjorde en massa trevliga mördegskakor

Emma bjöd på söta hallongrottor

Smetan gjorde jitterbuggare, russinkakor och citroniga små solar.

Frida bakade ljuvliga små kardemummakakor.

Fias bidrag var de här fina mandelkakorna.

Anna gjorde schackrutiga snurror.
Mamma Mimmi skickade in goda strassburgare.

Anki bakade hallonsuccéer.


De här blommiga syltkakorna kom från Karin.

Cecilia bjöd på minimandelmusslor.

Minerva gjorde söta små fiskkakor.

Ann bakade fina minismåkakor.

Pia bakade “Huspojkens kakor” efter sin mormors recept.

Jennie gjorde fina små korintkakor.

Cilla bakade superfina “nussisar”.

De här kanelhavrekakorna kom från Nadja.

Tess gjorde härliga chokladspritsar med nougat.

Ulrika bakade klassiska schackrutor.

Malin bjöd på två helt olika, men säkert lika goda kakor.

Filippa gjorde nötiga chokladrutor

Och Erika hann nästan med sju sorters kakor. Se så fina!

Pin It on Pinterest