Välj en sida

Fröfyllda minibaguetter och jazz

Jag har bakat mycket bröd hemma den senaste tiden. Det är skönt att återvända till något lite mer rejält och handfast ibland, mitt bland alla ömtåliga och sockriga småkakor som jag bakar till boken just nu. Det här brödet gjorde jag till kvällssoppan i går, medan jag lyssnade på soundtracket till The Princess and the Frog på högsta volym och pausade med lyckliga dansrundor i hallen lite då och då. Jag älskar soundtracket till The Princess and the Frog. Det gör inte min pojkvän. Inte min fotograf heller. I varje fall inte så mycket att de vill lyssna på det varje dag, om och om igen. Det vill jag.

Baguetterna, som jag vill hävda faktiskt blir betydligt godare om man bakar dem till glad New Orleansjazz, räcker till åtta personer. Här är receptet:

25 gram jäst
3 dl vatten
2 msk smör eller olja
1 tsk salt
1 dl  krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl kruskakli
3 dl rågsikt
3 dl vetemjöl

Lös jästen i vattnet och blanda ner flytande smör eller olja och salt. Rör ner linfrön, solrosfrön, pumpafrön och kruskakli. Arbeta in mjölet ordentligt tills degen släpper bunken. Jäs en halvtimme under duk. Baka ut till åtta minibaguetter och jäs på plåt under duk i ytterligare 30 minuter. Grädda i 250 grader i 10-12 minuter.

Långväga gäster

I går fick vi besök i köket av en reporter och en fotograf från Länstidningen i Södertälje. Eftersom Nicklas kommer från därifrån (eller närmare bestämt ifrån Nykvarn) ville de skriva om boken vi jobbar med och komma och ta bilder på när vi fotar bakverk. Väldigt meta. Och ännu mer så blev det när Nicklas började ta bilder av fotografen, när hon tog bilder på honom, när han tog bilder på mig, när jag skalade apelsin och arrangerade blåbärsmuffins. Helt galet och väldigt trångt blev det med två stackars fotografer i ett redan väldigt trångt kök, men hemskt trevligt att få gäster. Reportaget kommer i tidningen om en månad ungefär. Ska bli spännande att se hur det blir.

Gotlandslimpa

Det går inte riktigt att förklara hur gott det här brödet är. Man måste prova. Gotlandslimpan är en klassiker, med pomerans och skållat mjöl, och helt klart en av mina absoluta favoriter. Det kräver lite arbete, men jag lovar att det slår vilket flashigt surdegsbröd som helst när det är klart! Så här gör jag min variant.

gotlandslimpa-e1270580846130-300x178

Kväll:
5 dl vatten
1/2 msk salt
1/2 msk ättika
6 dl rågsikt

Morgon:
50 g jäst
1/2 dl vatten
2 tsk mald pomerans
1/2 dl sirap
7 dl vetemjöl

Häll upp rågsikten i en degbunke och koka upp vattnet med salt och ättika. Slå vattenkoket över mjölet och rör till en kladdig smet. Låt degen stå i köket över natten. Rör nästa dag ut jästen i vattnet och blanda ner pomeransen. Häll blandningen i degen och tillsätt även sirap. Arbeta in vetemjölet tills degen släpper från bunkens kanter. Jäs under plastfolie i en timme. Baka ut på mjölat bakbord till en stor limpa och lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under duk i ytterligare en timme. Grädda i 200 grader i 50 minuter.

Tillbaka till verkligheten

I morgon är det fotodags igen efter lite ledighet under påsken. Då verkar det som om vi får gäster i köket också – men mer om det senare. Den här bilden tog Nicklas förra veckan efter att vi fotat sådana här små ljusgröna macarons.

Polkagristryffel

Jag är ett stort fan av att göra eget godis. Det är oftast enklare än man tror och blir ofantligt mycket godare än det intorkade stackars plockgodiset i affären. De här polkagristryfflarna gjorde jag till påskreportaget i Dagen som Josefin fotade. Notera också hur väl hon fångat min förtjusning över att krossa polkagrisar!

Polkatryffel

Polkatryffel

POLKATRYFFEL

  • 200 g mörk choklad
  • 1 dl grädde
  • 1 dl krossade polkagrisar
  • Florsocker att rulla i

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör tills chokladen smält helt och blandat sig med grädden. Rör i de krossade polkagrisarna när chokladen börjar svalna (krossa dem i en plastpåse med hjälp av en hammare – de ska vara finhackade och lite ojämnt krossade, inte pulvriserade). Häll smeten i en form eller på en tallrik klädd med plastfolie och låt stå ett par timmar i kylen. Skär sedan tryffeln i lagom stora bitar, forma till runda kulor och rulla i florsocker.

Pin It on Pinterest