Välj en sida

Äppelfrallor med sesamfrön

Det är regn i luften och hela staden spärras av och rustas för bröllop. En perfekt dag att strunta i allt man måste få gjort och äta långfrukost med en vän istället. För er som vill göra samma sak rekommenderar jag de här små fina frallorna med sesamfrön på. Och massor av varmt kaffe.

25 gram jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 rivet äpple
2 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl
Sesamfrön

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja och salt och riv ner äpplet. Arbeta in grahamsmjölet och så mycket vetemjöl som behövs för att degen ska släppa bunken. Jäs under duk i cirka 45 minuter. Baka ut till frallor och jäs dem på plåt under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med vatten och strö över sesamfrön. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.

Blåbärsrutor

Det är inte riktigt säsong för blåbär ännu, men eftersom jag fortfarande har flera burkar kvar i frysen från förra sommarens maratonplockning vill jag gärna att de ska komma till användning innan det är dags att plocka nya. De små rutorna fungerar utmärkt att frysa in och blir supergoda att servera lite värmda, med vaniljsås eller glass till. Ursprungsreceptet är från Sju sorters kakor, men där görs de med lingonsylt istället för blåbär.

kaka:

  • 1 dl socker
  • 4½ dl vetemjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 1 ägg
  • 2-3 dl blåbär

täcke:

  • 1½dl havregryn
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 gram smält smör

Blanda de torra ingredienserna till kakan och arbeta ner smöret och rör sedan i ägget. Bred ut i långpanna (20×30 cm) med bakplåtspapper i. Häll ut blåbären jämnt över kakan. Blanda ingredienserna till täcket och “strö” blandningen över blåbären. Grädda i 200 grader i 20 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

Färg och form

Igår var jag i Göteborg och hälsade på Maria, som jobbar med formgivningen av boken. Jag fick sitta med i hennes supermysiga ateljé när hon mixtrade med alla färger och bilder och texter. Hur roligt som helst! Och lite overkligt att det snart kommer att bli en riktig bok av allt vi jobbat med den här våren. Det är ganska fantastiskt, faktiskt.

Superchokladbrownies med jordnötter

I dag far jag ner till Göteborg för att träffa formgivaren som jobbar med boken. Det ska bli väldigt spännande. Jag har med mig kakor för att hon ska tycka om mig.

150 g smör

1 dl kakao

50-100 gram valfri choklad

3 ägg

3 dl socker

2 ½ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

½-1 dl salta jordnötter

Smält smöret och rör ner kakaon och chokladen så att den smälter. Ställ att svalna en stund. Rör ihop ägg och socker lite slarvigt och blanda sedan ner mjöl, bakpulver och chokladsmeten. Häll i en fyrkantig form (ca 30×20 centimeter) med bakplåtspapper i och grädda i 150 grader i 20 minuter. Strö över jordnötterna och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

Rabarbermuffins

Nu börjar den där tiden på året när det helt plötsligt är säsong för precis allt. Rabarber till exempel – som är något av det godaste som finns att baka med. Ett tips är att frysa in dem skurna i skivor i små fryspåsar för att sedan kunna ta fram och baka med hela året. Då kan man göra de här goda muffinsen när man vill.

  • 125 gram smör
  • 2 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1-2 rabarberstjälkar

Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Skär rabarbern i centimetertjocka skivor och tryck ner några av dem i mitten av varje muffinsform. Grädda i 175 grader i 10 minuter.

Pin It on Pinterest