Välj en sida

Lavendelpannkakor

Om man har lavendelsocker i skafferiet tycker jag att man ska passa på att göra de här fantastiska lavendelpannkakorna. Alldeles sådär drömskt och blommigt söta och på gränsen till plågsamt goda med lönnsirap, hallon och vaniljglass ovanpå. Har man inte lavendelsocker i skafferiet går det lätt att åtgärda. Så här enkelt gör man nämligen sitt eget.

2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
3-4 msk lavendelsocker
2,5 dl mjölk
1 ägg
2 msk smält smör

Blanda mjöl, bakpulver, salt och lavendelsocker och rör sedan i de övriga ingredienserna. Grädda i en liten stekpanna så att dina pannkakor blir riktigt tjocka, garnera med exempelvis hallon och ringla över rikligt med lönnsirap. Servera med vaniljglass – gärna hemmagjord.

Köksdetaljer

Mitt kök har alltid varit lite av ett organiserat kaos, närmast omöjligt för någon annan än jag själv att orientera sig i. Jag vet inte hur många gånger jag satt upp en ny hylla för att skapa mer plats bland alla burkar, bara för att nästan genast se den bli lika bräddfylld som de andra. Nu har jag gjort det igen. Och precis som jag jublat över hur fantastiskt mycket utrymme den nya hyllan gett mig inser jag att jag redan behöver en till.

Fudge med mörk choklad och nötter

Jag blir alltid lite ofrivilligt lyckorusig när det första riktiga sommarovädret kommer. Kanske för att det känns så brittiskt på något vis. Och eftersom det fullkomligt ösregnade hela dagen i går och man var tvungen att springa genom gränden i långstrumpor och gummistövlar kändes det alldeles naturligt att koka riktigt höstig fudge med sega nötter i. Jag gör min fudge med en bas av grädde och socker som jag sedan smaksätter. Faktiskt hur enkelt som helst. Här är receptet:

fudge_2-600x440.jpg

2½ dl vispgrädde
3 dl socker
75 g riktigt mörk choklad
½ dl valnötter
½ dl hasselnötter
½ dl sötmandel

Koka socker och grädde i en stor gryta. Rör under tiden som blandningen segnar. Koka tills kolan klarar ett kulprov, dvs. att man häller en sked av smeten i iskallt vatten och ser att den går lätt att forma till en kula. Det brukar ta runt 10-15 minuter beroende på grytans storlek. Hacka under tiden chokladen. Hacka även nötterna – väldigt grovt och slarvigt. Ta av grytan från värmen. Rör ner chokladen tills den blandat sig helt med smeten och därefter nötterna. Häll omedelbart smeten i en bakplåtspappersklädd form (ca 10×15 cm) eller på ett fat med bakplåtspapper. Låt fudgen stelna och skär sedan i rutor med vass kniv. Förvara kallt.

Månadens sötsak – utflykt

Något av det bästa med sommar och semester är att man kan åka på utflykt precis när man vill. Och oavsett om man åker på roadtrip i ösregn eller har picknick i strålande solsken finns det alltid utrymme för medhavd matsäck. Temat för augusti månads sötsaksutmaning blir därför godsaker som passar för UTFLYKT!

Reglerna är desamma som alltid: Ni som vill vara med har en månad på er (till 31 augusti alltså) att skapa något sött på temat UTFLYKT, blogga om det och länka till det här inlägget. Därefter skriver ni en kommentar om att ni bloggat (Glöm inte att meddela om jag får publicera era bilder också!) och när augusti är slut samlar jag alla era bidrag i en bloggpost och länkar till era bloggar. För den som vill ha den fina Månadens sötsak-loggan i sitt inlägg eller bloggroll går det bra att hämta den här.

Mitt bidrag, som också är min största last just nu, är iskaffe. Perfekt att hälla i termosen tillsammans med is och ta med sig ut i stora vida världen. Så här gör jag min variant:

1 msk instant coffee
1 msk hett vatten
1-2 tsk hemmagjort vaniljsocker
Massor av is
Ett stort glas mjölk

Rör ut det frystorkade kaffet i vattnet tillsammans med sockret i ett stort glas (man kan givetvis använda vanligt strösocker också). Häll på is. Mät upp lagom mycket mjölk i en tom plastflaska och skaka det tills den skummas. Häll upp i glaset och rör om.

Mersmak

Den här månaden har det kommit in helt fantastiskt många bidrag till Månadens sötsak på temat “Två smaker”, vilket är hur kul som helst! Jag älskar att läsa om alla kreativa idéer och goda smakblandningar ni har kommit på och kommer definitivt att prova på några av dem när jag får chansen. Här är alla era fina sötsaker!

Marie-Louise bakade bullar med jordnötssmör och nutella.

Nina gjorde fina apelsinvirvlar med choklad.

Anneli blandade punch, kaffe och choklad i en somrig tårta.

Emilia bakade vaniljmuffins med färska jordgubbar.

Diana gjorde rabarber och vaniljkrämscupcakes.

Ida gjorde cupcakes med mandel och nektarin.

Susanne blandade söta och syrliga bär till romtopf.

Mor-Mia gjorde vinbärssaft med vanilj och kanel.

Sarah bakade cupcakes med vit choklad och jordgubbar.

Sana gjorde white chocolate and brownie cheesecake.

Milla gjorde jordgubbsfoccacia med mandelfyllning.

Bagarbertan bakade jordgubbs- och smultronform.

Mårtenssons bjöd på jordgubbscupcakes med basilika.

Karin gjorde chokladkladdkaka med vanilj.

Mimmi blandade havtorn och vanilj i en crème brulée.

Malin gjorde en sommartårta med jordgubbar och lemoncurdgrädde.

Erika bakade fjärilscupcakes med choklad och citron.

Pernilla gjorde mango- och hallonpaj.

Sabina kombinerade chokladkola med torkade tranbär.

Gun bakade sockerkaka med citron och lakrits.

Malin gjorde fina små ris- solros- och honungsbollar.

Emelie gjorde cookies med lime och vit choklad.

Nina bakade vinbärskladdkaka.

Rasmus gjorde en trippelmoussetårta med choklad och mandelbottnar.

Sara lagade tomatmarmelad med vanilj.

Emmy gjorde citron- och hallonbiskvier.

Sandra gjorde saft på rabarber och aroniabär.

Smetan bjöd på glutenfri nektarin och mandelpaj.

Sofie gjorde marmelad på jordgubbar, vanilj och lime.

Linda gjorde whoopie pie-kakor med choklad och vanilj.

Annelie bakade jordgubbs- och nektarinpaj med marängtäcke.

Annica gjorde cupcakes med citron och smultronsmak.

Kristin kombinerade röda vinbär med kardemumma.

Ann valde smakerna blåbär och vit choklad till sina cupcakes.

Angelica bakade cupcakes med röda vinbär- och vaniljkompott.

och Lisa blandade choklad och wasabinötter i fina cupcakes.

Om något bidrag kommit bort i villervallan av alla godsaker – hör av er så lägger jag till det meddetsamma! Trevlig söndag!

Pin It on Pinterest