Välj en sida

Petit choux

Jag älskar verkligen bakelser. Hur de är som en liten tårta som man får ha alldeles för sig själv. Hur de kombinerar alla typer av söta krämer och grädde i en och samma tugga. Och hur man får bära hem dem från konditoriet i fina små pappkartonger med guldsnöre kring. Vill man istället tillverka sina egna bakelser är ett alldeles förträffligt sätt att göra det att baka petit choux. De små luftiga bullarna går utmärkt att frysa och ta fram när man behöver dem, klippa isär och fylla med precis vad som helst. Så här gör man dem:

petit choux

3 dl vatten

100 g smör

2 dl vetemjöl

3 ägg

Smält smöret, häll i vattnet och låt blandningen koka upp. Ta från plattan och vispa ner mjölet tills degen släpper kastrullen. Rör i ett ägg i taget. Spritsa ut små toppiga bollar (ca 5 cm i diameter) på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 30 minuter i 175 grader. Låt dem svalna och klipp sedan av toppen och fyll med vad du vill. Lägg på toppen som ett lock.

Eftersylt på svarta vinbär

Att koka eftersylt är ett fantastiskt bra sätt att ta tillvara bären som blir över när man kokar saft istället för att slänga bort dem. Dessutom får det mig att känna mig lite som om jag var med i en Madickenfilm. Den här superenkla sylten gjorde jag av de kokade och urkramade svarta vinbären från gårdagens saftkok.

Eftersylt

3 dl bärmassa
1 ½ dl syltsocker

Koka samman allt under omrörning tills sockret löst sig och ytterligare någon minut. Tappa på rena burkar.

 

Svart vinbärssaft

Nu har det blivit svart vinbärssaft av några av alla de vinbär jag plockat hemma hos morfar. Klassiskt kokad svartvinbärssaft som är precis lika sagolikt god kall som varm. Den här saften är så sjukt mycket barndom för mig. Bästa sommarsmaken!

För att verkligen krama ur allt ur de söta små bären har jag också gjort en alldeles ljuvlig så kallad “eftersylt” på den avrunna bärmassan. Receptet på den hittar du i länken här nedanför.

Svart vinbärssaft recept

Svart vinbärssaft, klassiskt recept.

 

SVART VINBÄRSSAFT

  • 2 liter svarta vinbär
  • 6 dl vatten
  • 5 dl socker per liter avrunnen saft

Rensa och skölj bären. Koka dem i en stor kastrull tillsammans med vattnet i ungefär tio minuter. Mosa samtidigt bären med en ballongvisp så att all saft tas till vara. Sila blandningen genom en silduk i en stor bunke. Glöm inte att spara de avrunna bären till att göra eftersaft eller eftersylt! Mät den silade råsaften och häll den sedan i en kastrull. Koka upp och ta från plattan. Rör ut sockret så att det löser sig helt (använd 5 dl socker per liter råsaft). Koka upp igen och ta från plattan.  Häll på rena flaskor. För att dricka: späd den koncentrerade saften med en del saft till fyra delar vatten.

TIPS! ANVÄND BÄRMASSAN SOM BLIR ÖVER TILL EFTERSYLT!

Eftersylt

Här hittar du ännu fler recept på goda saker att göra med svarta vinbär:

Recept med vinbär

Lördagslänkar

Det ligger en tät dimma över skogen idag och jag tänker fara till torget och handla frukt. Jag lämnar er med lite kakbloggsinspiration från veckan som gått:

Sana, som alltid gör fantastiskt fina bakverk, imponerar med söta små cake balls.
Lisa har gjort oemotståndliga ice cream cupcakes på sin blogg Sockerrus.
och Linda på O holy sweet bakar bröllopstårtor som kan få vem som helst att vilja gifta sig minst en tre, fyra gånger.

Ha en fin lördag allihop!

Bilden har världens bästa Nicklas tagit.

Bärplockare

Den här veckan har jag varit hemma hos morfar och mormor och länsat deras trädgård på vinbär. Förutom närmare 15 liter röda och svarta bär fick jag också med mig en hel bataljon fryst rabarber och en hink småländska blåbär som min fantastiske morfar förvärvat under en av sina skogspromenader. Hur fint är inte det?! Dessutom passade jag på att plocka en dryg liter svartvinbärsblad som ska få bli supergod saft så småningom.

Pin It on Pinterest