13 Nov, 2010 | Blogginspiration
I dag tänkte jag bege mig ut till Stockholmsmässan och Det goda köket. Förutom mattips och provsmakning blir det matbloggsworkshop, vilket ska bli fantastiskt spännande! Apropå det, här är några riktigt fina matbloggsrecept från veckan som gått:
Pepparkaksbiscotti från supertrevliga bloggen Gourmetmorsan.
Härliga havreformar med chokladkräm från Frostrosor.
Underbart gyllengul saffransgröt med granatäpple från Mat såklart. Hjälp, så gott!
Och läcker knäcksås från Kaffekokarkokboken som igår mycket välförtjänt utnämndes till Årets matblogg. Stort grattis!
Ha en riktigt fin lördag!

Bild: Nicklas.
12 Nov, 2010 | Godis
Vit ischoklad är precis lika enkelt att göra som vanlig ischoklad. Fast mycket godare och en hel del finare om ni frågar mig. Vill man göra den lite extra fin och god kan man smaksätta den med några krossade polkagrisar, kanderade mandlar, mininonstop eller något annat glatt.

Vit ischoklad med polkagris.
VIT ISCHOKLAD
- 1 dl kallpressad kokosolja
- 200 gram vit choklad
- polkagrisar eller kanderade mandlar till dekoration
Hacka chokladen. Smält kokosoljan på försiktig värme i en kastrull eller i ett vattenbad. Ta av kastrullen från plattan och rör ner chokladhacket så att det smälter och blandas med fettet. Häll upp i ischokladformar. Låt svalna tills ischokladen blir lite fastare och dekorera med krossade polkagrisar eller kanderade mandlar. Förvara ischokladen i kylskåpet.
Recipe in English
WHITE “ICE CHOCOLATE”
- 200 g (2 cups) white chocolate, finely chopped
- 1/2 cup coconut oil
- 1/2 cup mini nonstop or candied almonds
Let the coconut oil melt slowly in a saucepan. Remove from heat and stir in the chocolate. Add nonstop or chopped candied almonds. Pour into small paper candy moulds and let sit in the fridge until hard.
11 Nov, 2010 | Efterrätter
Det enda som egentligen är bra med att vara förkyld är att man får äta precis hur mycket varm fruktsallad man vill medan man ser på gamla tv-serier. Gino är förmodligen den enklaste efterrätten man kan göra. Allt som behövs är skuren frukt och bär (till exempel kiwi, mango, banan, hallon och jordgubbar) och lite riven vit choklad. Och om man är riktigt ynklig och knappt orkar lyfta en kniv kan man använda fryst färdigblandad frukt.

Skär valfria frukter och bär och lägg i ugnsfast form. Riv över några rutor vit choklad och värm i 200 grader varm ugn i 15-20 minuter.
10 Nov, 2010 | Bokbak
Det är alltid lika roligt att se hur en intervju man gjort blir i artikelform. Man har liksom ingen aning om vilka av alla de där sakerna man berättar om och förklarar som ska fastna och hamna i tidningen. Det är både spännande och lite läskigt, men framför allt väldigt lärorikt om man själv är van att vara den som ställer frågorna.
Den här artikeln kom i brevlådan igår (i veckans nummer av min egen lokaltidning Mitt i Kungsholmen) och var riktigt kul att läsa och inte läskig alls (av någon anledning har dock frälningsarmédamernas veckomöte blivit en syjunta för gamlingar någonstans på vägen mellan min hjärna och den färdiga texten…). Klicka här och bläddra fram till sidan 16 för att läsa den.

Enligt säkra källor kan man just nu också läsa om Söta saker i Elle interiör, Lantliv mat och vin och Hänt extra (där man dessutom kan vinna en bok ). Hur kul som helst! Hoppas ni får en fin dag allihop!
9 Nov, 2010 | Mellanmål, brunch och frukost
Hemkokt kräm med mjölk kan göra vem som helst på gott humör efter en dag av snålblåst och mörker. Jag brukar göra min på vad helst jag råkar ha hemma. Den här varianten kokade jag på frysta hallon och blåbär.

1 dl koncentrerad saft (till exempel svart vinbärssaft eller fläderbärssaft)
2 dl vatten
1½ msk potatismjöl
1 dl frysta hallon
1 dl frysta blåbär
Lös potatismjölet i en halv deciliter av vattnet. Koka upp saften tillsammans med resten av vattnet och vispa sedan ner potatismjölsblandningen. Koka upp igen och ta sedan genast av plattan. Rör ner de frysta bären och låt dem tina och kyla ner krämen något. Njut med kall mjölk.