Välj en sida

Månadens sötsak – FAVORITER

Ni vet de där kakorna man aldrig tröttnar på. Eller den där frukostmarmeladen man bara vet att alla gäster kommer att älska. Klassikern som man återvänder till gång på gång för att den helt enkelt är bäst. Mina ständiga vapendragare är enkla, men ljuvligt sega sirapssnittar. De gör mig aldrig besviken. Och oavsett om de serveras till flådigt kalasfika eller elvakaffe en sketen måndag så är de bara alldeles perfekta.

I Månadens sötsak den här månaden blir temat FAVORITER. Alla som har en blogg och gillar sötsaker kan vara med och så här gör man:

1) Bakar något på temat FAVORITER, bloggar om det och länkar till den här bloggposten.

2) Skriver en kommentar här nedan med länk till sitt bidrag.

3) När bakutmaningen är slut (den sista januari) samlar jag alla bidrag med länkar och bilder i en enda stor inspirerande bloggpost.

Här är den så, min favoritkaka. Vilken kaka är din favorit?

  • 100 gram smör
  • 1 dl socker
  • 2 msk sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 dl vetemjöl

Rör samman det rumsvarma smöret med sockret till en jämn smet. Blanda ner sirap och vaniljsocker. Blanda mjöl och bikarbonat för sig och rör ner. Forma till två längder och platta ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter och skär sedan i sneda skivor. Låt svalna på plåten och förvara sedan i burk med lock.

Summary in English

The blog baking challenge “Sweet thing of the month” has been a monthly inspiration feast on this blog for as long as I can remember (well, a few years at least). This month the theme is FAVOURITES and anyone with a blog and a passion for baking can join. Here’s how it’s done:

1) Blog about your FAVOURITE cake or cookie and add link this post, saying this is your contribution to the challenge.

2) Write a comment and include a link to your blog post.

3) At the end of the month (last day to enter is January 31), I will show all contributions, with links and pictures, so that we can all be inspired by each other.

Sound fun? Join us!

And oh, here’s my contribution: Lovely molasses cookies.

  • 1/2 cup unsalted butter
  • 1/2 cup granulated sugar
  • 2 tbsp molasses or maple syrup
  • 1 tsp vanilla powder
  • 1/2 tsp baking soda
  • 1 cup all purpose flour
Stir butter and sugar together and add molasses or maple syrup. Add the vanilla powder and the baking soda, mixed in with the flour. Shape into two long rolls and lay out on a buttered oven tray. Flatten the rolls carefully and bake at 350°F for around 15 minutes. Slice while hot and let cool on the tray.

 

Fira trettondagen med kunglig kaka!

I morgon är det trettondagen – ni vet den där extra lediga dagen, som gör att man kan klämdaga sig till en rejäl tvåveckorssemester över julen om man är strategisk. Många är vi som gillar den, men ganska få som vet varför den egentligen finns. Och varför skåda given häst i mun, som man säger där jag kommer ifrån? Tja, kanske för att det finns mandeltårta att vinna på det, säger jag. En ledig dag är en sak. En ledig dag med krämig konungakaka är något helt annat.

Trettondagen firas betydligt bättre i andra delar av världen än här i Sverige. Enligt julevangeliet var det på trettondagen som de tre konungarna (eller de tre vise männen) kom fram till stallet och hittade den nyfödda Jesus. Stor grej, särskilt eftersom de hade vandrat en faslig massa mil genom öknen med en stjärna som enda riktmärke. Med sig hade de gåvor – guld, rökelse och myrra – som de gav till barnet. Just därför är det vanligt med presenter på trettondagen i länder där den firas, till exempel Spanien. Där äter man dessutom världens godaste trettondagskaka – Galette des Rois (Kungarnas kaka) – för att fira de envetna vandrarna.

Kakan bakas ibland med en överraskning i form av en liten porslinsfigur i mitten och den som finner överraskningen får tur, tillfällig kungastatus eller något annat privilegium under festen. Tycker man som jag att det verkar en smula ohygieniskt och riskabelt att baka in prydnadsföremål i kakor, kan man i stället välja en mandel som gömd skatt.

KAKA

  • 2 stora ark smördeg

FYLLNING

  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 dl socker
  • 1⁄2 tsk äkta vaniljpulver eller frön från en halv vaniljstång
  • 1 ägg
  • 50 g rumsvarmt smör
  • några droppar bittermandelolja

PENSLING

  • 1 ägg, lätt uppvispat

Kavla ut smördegen till två tunna plattor (cirka 20 centimeter i diameter), lägg det ena i botten av en rund, smord form och pensla den med uppvis- pat ägg. Gör fyllningen genom att blanda alla ingredienser till en jämn smet och fördela den över den penslade smördegsplattan. Täck fyllningen med den andra smördegsplattan och nyp ihop kanterna så att ingen fyllning läcker ut. Rispa ytan lätt med en vass kniv – gärna i ett trevligt mönster – och pensla den med uppvispat ägg. Grädda kakan i 200 graders värme i cirka 20 minuter. Låt den svalna före servering.

Bild: Josefin Casteryd. Recept från Julens söta saker.

Chipskaka

Håll i hatten, kära vänner, för det här med chipskaka är verkligen inget för de försiktiga. För dem av er som däremot drivs av äventyrligt mod och en omättlig längtan efter snacks kan det dock mycket väl vara det bästa som hänt sedan skivat bröd. Chips, jordnötter, salta pinnar, choklad och ljuvligt seg kola i en alldeles galen och oväntat fantastisk blandning. Låt mig presentera: Chipskakan!

CHIPSKAKA
  • 1 burk sötad, kondenserad mjölk
  • 125 g salta pinnar (ca 5 dl sönderbrutna pinnar)
  • 50 g smör
  • 1 dl jordnötssmör
  • 1 dl salta jordnötter
  • 200 g choklad av valfri art (jag blandade 1/3 vit choklad och 2/3 mörk)
  • 1 liter grillchips eller chips med flingsalt
  • Några nypor flingsalt
Ta av etiketten på burken med den kondenserade mjölken och ställ hela burken – oöppnad – i en kastrull. Fyll på med vatten så att burken täcks helt och låt småkoka utan lock i ungefär en och en halv timme. Man kan behöva fylla på med vatten under tiden så att burken hela tiden är täckt. Ta försiktigt upp den kokheta burken ur kastrullen (använd grythandske eller något sådant) och spola med kallt vatten. Låt den svalna helt innan den öppnas.
Krossa de salta pinnarna och blanda dem med smöret och jordnötssmöret i en mixer tills de blir en kladdig deg. Tryck ut degen i botten av en smord ugnsfast form (ca 15 x 20 cm). Hacka de salta jordnötterna och chokladen (eller använd chocolate chips) och strö över i ett jämnt lager. Lägg chipsen i ett lager över chokladen och täck dem med den kokta kondenserade mjölken. Strö över lite flingsalt och baka i 175 grader i 20 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

Recipe in English:

Yes good people, it´s a cake made from potato chips, chocolate and caramel sauce.

  • 1 can sweetened condensed milk
  • 125 g pretzels (approx. 2 1/2 cups)
  • 50 g unsalted butter (approx. 1/4 cup)
  • 1/2 cup peanut butter
  • 1/2 cup salted peanuts
  • 200 g (around 1 1/2 cup) chocolate chips, dark and white mixed
  • 5 cups salted potato chips
  • a pinch of seasalt
Boil the can of condensed milk (unopened) in a saucepan – making sure it is constantly covered with water – for one and a half hours. Gently remove it from the water and set to cool completely before opening (trust me).
Crush the pretzels and combine with butter and peanut butter in a mixer until it becomes a sticky dough. Press into a thick bottom layer a buttered, small roasting pan. Chop the peanuts and spread evenly over the crust. Do the same with the chocolate chips. Spread the potato chips as a top layer and pour over the caramel from the boiled can. Spinkle a pinch of salt on top and bake for 20 minutes at 350°F. Let the cake cool and cut into squares.

Glada färger

Några tappra bloggsjälar antog årets sista bakutmaning i Månadens sötsak på temat “FÄRGGLATT”. Här är deras färgsprakande bidrag.

För er som gillar bakutmaningar, men inte har någon egen blogg: Häng med i #bakcirkeln på instagram! Där hittar ni mig på @sota.saker

Gelégodis från Krii’s Kitchen

(mer…)

Pin It on Pinterest