1 mar, 2015 | Bullar
Få bakverk gör mig på så bra humör som brioche. Som små nykläckta champinjoner ser de ut när man ploppar ur dem ur formen och så goda att man måste himla lite med ögonen när man tar första tuggan. De här har choklad i sig. Receptet återfinns här.


28 feb, 2015 | Glass

Detta är den enklaste enklaste glassen som går att göra och ändå är den så vansinnigt god att man nästan aldrig vill ha någon annan. Ganska nyttig är den också som om inte allt annat vore nog!
- 2 dl frysta mangobitar
- 3 msk yoghurt med mangosmak (naturell yoghurt går också fint om man vill göra den utan socker)
Mixa allt tills blandningen antar glasskonsistens. Skopa upp i glas och ät.
28 feb, 2015 | Bröd
Det serveras inte bara brioche och amerikanska pannkakor till frukost i det här hushållet, även om det kan verka så. Ibland slår jag till på några riktigt fiberrika frukostfrallor med kruskakli och havregryn. Vansinnigt goda med ost och marmelad, kan jag berätta…

- 25 g jäst
- 2 dl ljummet vatten
- 1/2 tsk salt
- 1 msk olivolja
- 1 dl kruskakli
- 1 dl havregryn
- ca 3 dl durumvetemjöl
Smula jästen i en bunke. Häll över vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt och olja och rör därefter ner kruskakli, havregryn och durumvetemjöl. Arbeta med degkrokar eller i maskin och ställ sedan att jäsa övertäckt i minst 30 minuter – gärna längre. Arbeta ut degen på bakbordet och forma den till runda frallor. Jäs på plåt under duk i ytterligare 30 minuter. Grädda i cirka 10 minuter på 225°C.
27 feb, 2015 | Tårta

Vad kan passa bättre denna underbara fredag än en riktigt passionerad citrustårta? Den här tårtbottnen med apelsin är en av mina favoriter och påminner om St Clement’s cake i smaken. Som fyllning varvar jag vispad grädde och hemgjord lemon curd. Och så en helt underbar limefrosting med massor av passionsfrukt på toppen.



TÅRTBOTTEN
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 1½ dl vetemjöl
- 1 dl potatismjöl
- 2 tsk bakpulver
- rivet skal från en apelsin
- 1 msk apelsinsaft
- 1 dl kokande vatten
FYLLNING
Vispa ägg och socker. Tillsätt vetemjölet blandat med potatismjöl och bakpulver och därefter apelsinskal och apelsinsaft. Rör sist ner det kokheta vattnet. Grädda i en smal, hög smord och bröad form i ca 30-40 minuter på 200 graders värme. Låt tårtbottnen svalna, stjälp upp den på galler och dela den i tre eller flera lager. Bred tjockt med vispad grädde och lemon curd mellan lagren och lägg ihop dem till en hög tårta. Spritsa frosting på toppen och dekorera med passionsfrukt.
26 feb, 2015 | Övrigt
Den här veckan alltså… Jag har mest sprungit omkring som en yr höna och försökt få tusen saker gjorda. Till helgen ska vi måla, pimpa och fota min gamla lägenhet som ska säljas och nästa vecka ska även den vi bor i förberedas för försäljning. Vardagsrummet är ett veritabelt kaos av piffiga krukor och persienntillbehör och jag har cirka galet många saker kvar att fixa och klottriga inköpslistor i varje jackficka. Dessutom har jag deadline på ett fotojobb, ett roligt möte som jag vill vara väl förberedd till och ett synopsis att skriva klart. Hej och hå och hujedamej!
Håll tummarna för att det går! Så länge det finns kaffe finns det hopp…
