Välj en sida

Chokladfest

När jag kom hem häromkvällen låg nya numret av Journal Chocolat på hallgolvet, med ett av mina favoritrecept från Söta saker – krämig chokladmarmelad. På sidan 14 i tidningen kan man också vinna ett alldeles eget exemplar av boken!

Månadens sötsak – Färgglatt

Det är november, hörrni! Och eftersom det kan kännas lite mörkt och kallt och trist tänker jag att den här omgången av Månadens sötsak får bli något som gör oss lite piggare och gladare. Temat för november är därför FÄRGGLATT.

Som vanligt går det till så här att vara med: Ni bakar, saftar, syltar och friterar för allt vad tygen håller på temat färgglatt, bloggar om er sötsak och länkar hit i er bloggpost. Sedan skriver ni en kommentar här nedanför i stil med “Här är mitt färgglada bidrag till Månadens sötsak…osv” och skickar med en länk till bidraget. Glöm inte att meddela om jag får använda era bilder vid sammanställningen också! När november är till ända sammanställer jag alla era sötsaker i en enda stor färgsprakande bloggpost och länkar tillbaka till er. Lätt som en plätt!

Vill ni ha den piffiga Månadens sötsak-loggan på er blogg så finns den att hämta här. Och för dem av er som vill vara med i Söta sakers länklista finns mer info här.

Mitt bidrag för november blir superenkla chokladsnitt som jag hottat upp med orangelila strössel. Så här gör man dem:

100 g margarin eller smör
1 dl socker
2½ dl vetemjöl
2 msk kakao
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Till pensling och garnering:
lätt uppvispat ägg
strössel

Blanda alla ingredienserna till en smidig deg och forma den till rullar. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Platta till rullarna något. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över strössel. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 15 min. Skär dem varma i två centimeter breda, sneda bitar.

Recept på en god höst

Jag tror minsann att vi slår rekord med Månadens sötsak den här gången! Fler än någonsin har varit med och bakat och skickat in så många läckra höstrecept att man nästan dånar. Här är hela listan godsaker på temat HÖST:

Angelica gjorde sagolikt vacker hösttårta.

Cornelia kokade härlig rabarberkräm.

Mamma Mimmi bjöd på Folke Björks äppelkaka.

Malin gjorde fint dekorerad nyponkaka.

Therése gjorde zwetschken knödel.

Sana bakade vackra pink velvet cupcake scewers.

Anna gjorde världens sötaste små päroncupcakes.

Fröken kök bakade äppelcheesecake.

Frej gjorde frusen äppelkaka.

Marie bakade vetekrans.

Maja bakade miniatyrsockerkaka.

Marina gjorde guldglittrande cupcakes.

Malin bidrog med fransk caramel-päronpaj.

Cecilia bjöd på stekt kanelbulle.

Susanne kokade rykande varm choklad.

Från Dagliga smulor kom björnbärsmarmelad med vanilj och citron.

Tara gjorde höstpaj.

Annica bakade lyxiga glutenfria äppelmuffins.

Angela gjorde höstmysig morotsglass.

Sandra bakade kladdkaka med lingon och mörk choklad.

Sara bjöd på apelsin- och kanelbullar.

Ellinor bakade finfina höstcookies.

Filippa gjorde kryddmuffins med cashew och mörk choklad.

Sandra tillverkade små höstpraliner.

Hanna bidrog med calvadosdoftande äppelmarängpaj.

Kim gjorde kryddiga pumpamuffins.

Josefin gjorde praliner med grand cru nougat.

Sarah bjöd på björnbärssufflé.

Sara gjorde små söta spöken.

Monica bjöd på hösttårta.

Sabina gjorde lingonmousse.

Louise bakade vackra små macarons.

Bagarbertans bidrag var rödbetskaka med osttopping och pistagenötter.

Johanna gjorde höstiga nyponmuffins.

Diana gjorde spännande kvittencheesecake.

Kristin bjöd på äppelkaka med nötter.

Från Mumsigheter kom söta små chokladklubbor.

Kjersti gjorde rosa “Nipple dreams”.

Erika bjöd på kryddiga pumpamuffins.

Stina gjorde söta pumpabakelser.

Lisa bidrog med blingade flugsvampar.

Emma bjöd på lingonbollar.

Emmy gjorde varma äpplen med knäcktäcke.

Mårtenssons bidrog med en härlig katrinplommonsufflé.

Från Ulrika kom charmiga höscupcakes.

Kakkalas bakade gammeldags äppelkaka.

Elisabeth gjorde banankaka med choklad och kanel.

Linda gjorde chocolate chip walnut brownies.

Emmy gjorde vacker lingonpaj.

Linda bjöd på äppelmunkar i muffinsform.

Erika gjorde Halloweenkakor.

Elina bakade chokladkaka med chai.

Pernilla gjorde härliga blåbärskakor.

Tina bjöd på ljuvlig höstpannacotta.

Emma gjorde kladdkaka med päron.

Kaksmulan bakade Halloweentårta.

Linda bjöd på finfin pumpatårta med päron och after eight.

Ellen gjorde chokladdoppad lakritsknäck med flingsalt.

Annelies bidrag var söta minipumpor.

Och Hanna gjorde supergulliga cupcakespraliner.

Fantastiskt bakat, hörrni! Tror aldrig att jag har sett så många höstfina läckerheter på en och samma gång! Och för er som redan är sugna på nya utmaningar: Imorgon kör vi igång novembers Månadens sötsak.

Lördagslänkar

Idag tar vi turen ner till det franska caféet och vidare runt hela kajen. Det sipprar grå dimma ner från himlen och träden skakar så hårt i blåsten att löven faller av. Lördagar är de bästa dagarna i hela världen. Tomma och redo att fyllas med allt sådant där som annars aldrig får ta upp en hel dag. Som samtal och kaffe och goda böcker. Och så ger de tid till att baka och äta i lugn och ro. Här är tre spännande bloggrecept att prova i helgen:

Bullerbylisas pluggkaka med björnbär och vanilj
Kjerstis gluten- och mjölkfria äppelkaka
Och Cupcakefluffans äppel- och valnötsbröd.

Trevlig lördag!

Bild: Nicklas.

Pin It on Pinterest