Välj en sida

Helgfika

Lycka är att ha världens härligaste grönsaksbutik, som dessutom säljer nybakad baklava, precis runt hörnet!

Chokladkokoskaka

Blandningen kokos och choklad har jag gillat sedan jag första gången stiftade bekantskap med den där supersöta chokladgodisbiten med kokosdeg i mitten. När man på den gamla goda tiden kunde köpa “5 för 15 kronor” köpte jag nästan alltid alla fem av just den. Den här kakan går i samma stil. Kladdig, chokladig och full av kokos.

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 dl riven kokos
  • kokoschips till garnering
Vispa ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör 100 gram av chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet och sist riven kokos. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Baka i 15-20 minuter i 200 grader. Täck med kokoschips och servera.

Sensommarpaj

En riktig skördekaka är ett måste efter sommarens alla bärplockningar. Den här bakar jag av nyskördade bär eller det som finns till hands i en ugnsfast form. Eftersom den piffigt nog har ett lock som man kan sätta över kakan när den svalnat tar man enkelt med sig på utflykt utan spill eller smakförlust.
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 1 1/2 dl rårörsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 3/4 tsk bakpulver
  • 1 dl havregryn
  • 2 dl röda krusbär
  • 1 dl blåbär
  • 2 dl jordgubbar

Rör samman smör, socker, mjöl, bakpulver och havregryn till en kladdig smet. Blanda krusbär, blåbär och jordgubbar i en ugnsfast form och smula/klicka ut havregrynssmeten överst. Grädda i 30 minuter i 200 graders värme. Servera med glass eller vispad grädde.

Veckans boktips

Veckans boktips är en kär gammal favorit som vi ofta återvänder till i det här hushållet. Danyel Couets “Paris” blandar recept från den franska huvudstadens olika kvarter och är en kulinarisk resa genom flera fantastiska matkulturer.

Sensommar och bakelse i snöre med hem

Så långt tillbaka jag kan minnas har min familj firat glada händelser med bakelse. Det finns nästan alltid något som är värt att fira när man ser sig omkring. Ett glatt besked på telefon, ett avklarat styrkeprov, en sista, extra sensommardag när man trodde att det var höst, eller en första höstdag när man längtar efter strumpbyxor. Allmän rösträtt, evig kärlek, världens bästa morfar eller bara det faktum att det finns tid och ro och möjlighet till en bakelse.

Jag tar min med hem på cykelstyret, i rosa kartong med presentsnöre runt. För att det är en riktigt fin måndag.

Pin It on Pinterest