19 sep, 2014 | Okategoriserade

Ibland faller godissuget på när det passar som sämst och affärerna redan hunnit stänga. Då får man reda sig själv så gott det går och baka med det som finns hemma. De här chokladrutorna går fort att svänga ihop och kan varieras med olika topping beroende på tillfälle och utbud. De här gör jag med torkade lingon och mandlar – supergott!
- 100 g smör
- 50 g mörk choklad
- 1 ägg
- 2 dl socker
- 1 1/2 dl mjöl
- 1/2 tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljpulver
- 1 dl grovhackad mandel
- 1 dl torkade lingon
Smält smöret och rör i chokladen tills dem smälter. Häll över blandningen i en kall skål och rör i sockret, ägget och vaniljsockret. Blanda bakpulver och mjöl för sig och rör sedan ner det i smeten. Bred alltsammans i en långpanna med smort bakplåtspapper i botten. Strö över de grovt hackade mandlarna och lingonen och grädda i 175 grader i cirka 20 minuter. Skär i rutor när kakan svalnat något.
19 sep, 2014 | Drycker
När livet går fort och dagarna susar förbi är det extra viktigt med bra frukost. Jag brukar försöka få i mig något fruktigt varje morgon och smoothies är ett väldigt gott och smidigt sätt att göra det på, tycker jag. Den här kom till av sommarens rabarberskörd och några frysta favoritbär.
- 2 dl fjällfil
- 1/2 dl vispgrädde
- 1 dl jordgubbar
- 1 dl rabarber, skuren i småbitar
- 1/2 dl lingon
Mixa allt till en jämn smoothie och drick meddetsamma.
18 sep, 2014 | Småkakor
I denna bloggs begynnelse för faktiskt ganska exakt fem år sedan (grattishälsningar, hejjarop, blandband och presenter undanbedes blygsamt och ödmjukt) skrev jag om min mormors standardskorpor. Hon kallar dem “Mallas” skorpor, men eftersom ingen vet vem Malla är/var och receptet vid det här laget ändrats och deformerats i generationer kallar vi dem kort och gott skorpor. De är söta, små och går att krydda som man vill och känner. Här är de i kanelform.

15 sep, 2014 | Drycker

Inget släcker törsten som lemonad! Och den absolut snabbaste och lättaste genvägen dit är att pressa lite citronsaft, blanda med sockerlag och sedan hälla på vatten och is. Ännu enklare blir det med färdig sockerlag på flaska i kylen. Jag gör min lag så här:
- 1/2 liter vatten
- 1/2 liter strösocker
Värm vattnet i en kastrull och lös sockret helt i det. Låt svalna och tappa på glasflaska. Förvara i kylskåp och använd till drinkar, iste eller livets enklaste lemonad.