Välj en sida

Lat lördag

Långsamma lördagar är det bästa jag vet. Jag tänker låta hösten ha massor av sådana, har jag bestämt. Lördagar som inte har något annat planerat än en promenad längs kajen med stopp för vaniljkringlor och snittblommor på väg hem. Och som låter fika bli middag och fika igen, utan att man egentligen hunnit resa sig från bordet.

Fläderbärssaft med äpplen

Om jag bara fick välja en saft skulle jag välja fläderbärssaft. Det finns inget höstigare, mysigare eller mer värmande än en stor mugg varm fläderbärssaft en kall och gråtrist söndagkväll. Och godare törstsläckare efter en lång, rask höstpromenad får man leta efter.
  • 2 liter fläderbär
  • 3 äpplen
  • 5 dl vatten
  • ca 5 dl socker
  • 1 tsk citronsyra

Skölj fläderbären (de kan sitta kvar på klasarna och behöver inte rensas så noga) och frys dem i minst 24 timmar. Om frosten redan hunnit göra dem frysta på busken kan man använda dem direkt. Bryt loss de största stjälkarna (de små kan vara kvar) och lägg bären i en stor kastrull. Skär äpplena i skivor (kärnhus och allt går bra att ha med) och blanda ner bland bären. Fyll på med vatten och koka upp. Låt sjuda i cirka 30 minuter och mosa sönder bär och äpplen med en ballongvisp när de mjuknat. Häll blandningen genom en oöm silduk och låt all saft droppa av. Blanda den avrunna saften med socker och citronsyra (mängden socker beror på hur mycket råsaft man lyckas få ut av bären – jag räknar med fem deciliter socker till en liter saft ungefär) och koka upp alltsammans i en ren kastrull. Rör tills sockret löst sig helt och skumma av. Häll på flaska och förvara i kylskåp eller frys in i glasburk. Tänk på att inte fylla glasburken hela vägen upp till locket om den ska frysas, eftersom det kan få den att spricka.

Livsmotto

Ibland när jag egentligen borde diska grytor och skrubba ugnsplåtar, hänger jag upp den här diskhandduken på spisen, tar en kopp te och påminner mig själv om att livet inte behöver vara nystädat för att kännas fint.

Saftig morotskaka

Morotskaka recept

En riktigt saftig morotskaka med krämig glasyr.

Min favoritmorotskaka kryddas med färsk, riven ingefära och blir extra saftig med hemlagat äppelmos. Frostingen är en variant av klassikern med cream cheese som jag gör med creme fraiche istället. Den blir extra fluffig och krämig på det viset. Här är receptet.

 

MOROTSKAKA

Kaka:

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kanel
  • en bit färsk ingefära
  • 2 msk äppelmos
  • 1 dl rapsolja
  • 3dl rivna morötter

Glasyr:

  • 2 dl creme fraiche
  • ca 3 dl florsocker
  • 1/2 vaniljstång

Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och kanel och rör ner i äggsmeten. Riv ner en cirka 2 cm tjock ingefärsbit i smeten och blanda ner äppelmoset. Rör samman de rivna morötterna med oljan och blanda därefter ner dem i smeten. Häll i smord och bröad form med löstagbara kanter och grädda i 45-50 minuter i 175 grader. Vispa samman ingredienserna till glasyren med en elvisp och häll över den svalnade kakan.

Glöm inte att fira Morotskakans dag den 3 februari! I min bakkalender hittar du fler dagar med baktema!

TESTA OCKSÅ: KÄRLEKSMUMS

Kärleksmums

Pin It on Pinterest