7 okt, 2014 | Drycker

Underbart hett och sött ingefärste är ett fantastiskt gott sätt att mota bort höstens förkylningar. Och oavsett om det faktiskt funkar eller mest ger en tillfredställande placeboeffekt så tjänar den här kryddstarka drycken sitt syfte, tycker jag. Till två stora koppar använder jag.
- En bit ingefära (ca 5 cm lång)
- ca 6 dl vatten
- 3 tsk honung
Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Häll vatten i en kastrull (ta lite mer än vad som behövs till två koppar eftersom en del hinner koka bort). Lägg i ingefäran och koka upp. Sjud på låg värme under lock i minst tio minuter. Rör ut honungen i blandningen, sila av ingefäran och häll på koppar. Drick så varmt det går.
6 okt, 2014 | Bokbak
Jag är så himla glad för den nya boken! Det känns alldeles overkligt att den faktiskt är här och att allt hårt (och roligt) jobb som jag, foto-Josefin och formgivar-Anders lagt ner på den äntligen gett utdelning. Nu håller jag tummar och tår för att ni ska gilla den lika mycket som vi gör och att den ska ge er en massa bakinspiration till jul! Här är några av alla vackra bokbilder som Joss tagit .





Glöggmuffins, Knäck, Kolakokta päron, Chokladtryffel och Julpavlova. Foto: Josefin Casteryd för Julens söta saker.
5 okt, 2014 | Blogginspiration
I år har jag den oförtjänta äran att sitta med i juryn till Matbloggspriset som varje år delas ut i olika kategorier till de allra bästa, roligaste, snyggaste, uppfinningsrikaste och trevligaste matbloggarna just nu. Men det är inte bara juryn som har makt över vilka som vinner – i kategorin “Folkets val” är det läsarnas favoriter som premieras. Gå in och nominera din favoritblogg här! Och missa inte den stora prisutdelningen på Mitt kök-mässan i Stockholm den 6 november, när vinnarna hyllas.

4 okt, 2014 | Bullar

Glad Kanelbullens dag! Här är livets enklaste och godaste recept på kanelbullar.
Bullar
150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
14 dl vetemjöl
Till fyllning
150 g smör
1 dl socker
2 msk kanel
Till garnering
1 ägg (lätt uppvispat)
pärlsocker
Smält smöret. Tillsätt mjölken och rör ut jästen. Häll i socker, salt och kardemumma. Baka i vetemjölet (spara lite till utbakningen). Knåda degen ordentligt och låt jäsa under duk i 30 minuter. Arbeta sedan degen igen på bakbordet (använd det sparade mjölet). Dela i fyra delar och kavla ut till tunna längder. Rör ihop fyllningen och bred på den utkavlade degen. Rulla ihop som en rulltårta, skär i två till tre centimeter tjocka skivor och lägg i bullformar. Låt jäsa igen i 30 minuter under duk. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda i 250 grader i 5-10 minuter.
3 okt, 2014 | Bakelser
Vissa dagar förtjänar livet en bakelse. Häromdagen var en sådan dag. Just den här lilla tårtbiten har fått sitt namn efter kung Oscar II, som var en ganska intressant lirare med en vansinnig mängd älskarinnor, en fäbless för hermelinmantlar och ett högtidligt agg mot August Strindberg. Hans stora nederlag som regent blev förlusten av Norge, men sådant är lätt att förlåta när man smakar hans bakelse. Söt mandelmaräng med underbart len smörkräm…
