6 Nov, 2014 | Pajer
En av de finaste sakerna med att komma hem till Småland då och då är de mängder hemodlad frukt som prackas på en från var och varannan förbipasserande granne. Sist fick jag röda krusbär, äpplen och rabarber i sådana kvantiteter att frysen fortfarande är full. Rabarbern har jag frusit in i färdigskurna, tjocka skivor (cirka 2 cm) vilket gör att man lätt kan bryta av önskad mängd och använda till kakor, sylt och kräm. Häromdagen blev det smulpaj – vilket är något av det trevligaste och smidigaste man kan baka med rabarber.
Nu snöar det utanför fönstret och om en stund ska jag bege mig till Mitt kök-mässan och träffa vinnarna till Matbloggspriset. Hoppas att ni har en riktigt fin torsdag!

- 3-4 dl rabarberbitar
- 1 1/2 dl havregryn
- 100 g rumsvarmt smör
- 1/2 dl socker
- 1 dl vetemjöl
Lägg rabarberbitarna i en smord ugnsfast form. Blanda de övriga ingredienserna och smula ut över rabarberlagret. Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter eller tills täcket är gyllenbrunt. Servera pajen med vaniljsås eller glass.
5 Nov, 2014 | Övrigt
De senaste åren har jag haft fullt upp nästan hela tiden. Projekten har avlöst och överlappat varandra i flera lager. Jag har gjort barnprogram och inrednings-tv, skrivit kokböcker, renoverat köket, klippt en kärleksserie, lärt mig ett par nya danser, bloggat, rest en hel massa, bakat och fotat. Allt (utom möjligen köksrenovering) är saker jag älskar. Men för att det ska fortsätta vara roligt behöver jag motpoler. Jag behöver sådana där dagar då man har tid att plantera om växter och sätta hyacinter i burk. När allt får ske långsamt och i sin egen takt och ge plats för tankar som inte är planering och göra-listor. Jag hade en sådan dag i går. Och tänker ha många fler framöver.






4 Nov, 2014 | Bokbak
Nu har mitt kära förlag Votum specialpris på boken Julens söta saker för er som läser den här bloggen. Beställer man den här och anger rabattkoden blogg så får man köpa boken för 200 kronor plus frakt (39 kronor).

Foto: Josefin Casteryd
3 Nov, 2014 | Övrigt

Jag är en sådan där människa som bara måste äta frukost. Oavsett om jag ska gå upp klockan fyra och skynda till flygplatsen eller om jag haft sovmorgon ända fram till lunch. En morgon utan frukost kan förstöra hela dagen. Jag vaknar liksom inte. Kanske är det något småländskt.
Oavsett vilket så är frukosten mitt favorittillfälle att gå igenom dagen på. Att få översikt och koll på det som ska göras – helst i lugn och ro, med påtår och tretår och tills smöret börjar smälta och måste dukas av. I dag ska jag iväg på ett roligt möte. Ta hand om lite bilder. Och så ska jag göra årets farligaste glass, med jordnötter och tung, långkokt kolasås.
