I dag far jag iväg på den här sommarens sista semesterresa. Planen är en hel vecka av pocketböcker på stranden, lyxiga hotellfrukostar och varma kvällspromenader. Under tiden kommer jag dock att vara lite sämre på att svara på era kommentarer, men recept och bilder blir det, precis som vanligt. Och ni glömmer väl inte att baka något gott till Månadens sötsak medan jag är borta? Deadline är sista augusti och temat är utflykt!
I fredags var jag och hämtade ut ett alldeles fantastiskt paket som fick mig att känna mig lite som Askungen när jag öppnade det. Söta Jennifer som driver bloggen Little Dessert hade nämligen skickat den här underbara chokladskon som hon gjort, med smak av kanel och kardemumma och rosett i glittrig marsipan. Kan ni tänka er något bättre? Tack så hemskt mycket!
Babka är ett klassiskt judiskt bakverk som kan bakas med flera olika fyllningar, beroende på humör eller tillfälle. I icke-judiska kretsar vann den saftigt bastanta vetelängden anhängare efter ett Seinfeldavsnitt där Jerry och Elaine snuvas på bageriets sista chokladbabka och blir tvungna att nöja sig med en cinnamon babka istället. “A lesser babka”, enligt Elaine. Men Jerry ser annorlunda på saken. “Cinnamon takes a backseat to no babka” hävdar han. Jag är beredd att hålla med honom. Här är mitt recept, men kanel, russin och rejält med smör.
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Lös jästen i det fingervarma spadet och tillsätt socker, salt, vaniljsocker och ägg. Arbeta in så mycket vetemjöl som behövs för att degen ska släppa bunken – använd inte mer än nödvändigt. Låt degen jäsa under duk till dubbel storlek. Ta ut på mjölat bakbord, arbeta och dela i fyra lika stora delar. Kavla ut till fyra tunna fyrkanter. Bred smör över den utkavlade degen och strö sedan över rikligt med socker, kanel och russin. Rulla ihop fyrkanterna som fyra rulltårtor. Tvinna ihop dem två och två till snurrade limpor och fäst ihop dem i ändarna så att inte fyllningen rinner ut. Lägg de två limporna i varsin brödform, klädd med bakplåtspapper. Jäs under duk i en halvtimme, pensla med uppvispat ägg och grädda i 30 minuter i 225 grader. Låt svalna och skär i tjocka skivor.
Sensommaren är verkligen en av de absolut trevligaste tiderna på året. Det är fortfarande varmt i luften. Men kvällarna är svalare och det blåser små, små påminnelser om höst och varma tröjor. Nu får man också äntligen baka och sylta av sommarens alla bär, vilket jag verkligen älskar. Här är några inspirerande bloggexempel från veckan som gått.
Jordgubbssylt med smak av fläder från Emmy på Ennui.
Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Tryck ner några tranbär i mitten av varje muffin. Grädda i 175 grader i cirka 10 minuter.