15 Nov, 2014 | Blogginspiration

Veckans lördagslänkar går helt i julpeppens tecken. Något annat är liksom inte möjligt just nu.
På den supertrevliga bloggen Evelinas ekologiska får man veta allt om julkryddornas hälsosamma egenskaper.
Snygg polkarulltårta bjuder Fredriks fika på.
och sega kanelhavrekakor med brynt smör från 175 grader.
Trevlig lördagsläsning!
14 Nov, 2014 | Högtider
Jag älskar kontrasterna mellan ute och inne under den här årstiden. Att komma hem efter timmar i kallt duggregn till tända ljus och lågmäld jazz är ta mig tusan något av det trevligaste som finns. Härmed avrundar jag den här vardagsveckan och låter helgkänslan ta över helt. Ha en fin helg, hörrni!

13 Nov, 2014 | Godis
Jodå, det blir precis lika sjukt gott som man kan tro. Plus att det låter roligt att säga – “coca-cola-kola”. Ett hett tips inför julens kolakok är att skaffa sig en mattermometer. De brukar inte vara så fasligt dyra (man behöver inte värsta monstertermometern från finaste köksbutiken) och de gör verkligen skillnad. Vid temperaturen 125 grader blir kolan riktigt seg och god.

COCA-COLA-KOLA
- 1 1/2 dl vispgrädde
- 1 dl vit sirap
- 2 dl socker
- 1 1/2 dl coca-cola
- muscovadosocker till dekoration
Blanda alla ingredienser utom dekorationssockret i en stor gryta. Placera en mattermometer i grytan, men se till att den hänger fritt i smeten och inte nuddar botten. Koka upp och sänk sedan värmen något. Smeten ska koka, men inte så våldsamt så att den väller ur grytan. När termometern visar att smeten är 125°C (eller när smeten klarar ett mjukt kulprov) – häll den genast i en bakform klädd med bakplåtspapper. Dunka formen lite lätt mot underlaget för att bli av med luftbubblor och låt kolan svalna en aning. När den börjar anta fast form – strö över lite muscovadosocker och använd en sax penslad med rapsolja för att klippa kolakakan i lagom stora kolabitar. Slå in i smörpapper och förvara torrt i rumstemperatur.

12 Nov, 2014 | Efterrätter, Glass
När vi hade middagsbesök häromkvällen bestämde jag mig för att testa en efterrätt som jag gått och fnulat på ett tag. Min favoritglassmak som barn var pecannötkola (numera har jag så många favoritglassmaker att det gränsar till osunt) och jag har länge velat hitta en variant av den som känns ännu mer nötig, amerikansk och framför allt med riktigt tung kolasmak. Resultatet blev en ganska fantastisk jordnötskolaglass, med nykokt dulce de leche som pricken över i. Dulce de leche ska vi för övrigt prata mer om! Men det får bli lite senare.
- 1 burk sötad kondenserad mjölk
- 2 dl standardmjölk
- 1 1/2 dl socker
- 3 ägg
- 2 dl jordnötssmör (hemgjort eller köpt)
- 3 dl vispgrädde
- 2 tsk vaniljsocker eller flytande vaniljextrakt
- 1 dl salta jordnötter
- 1 dl krossade digistivekex
- hackade jordnötter att dekorera med
Ta av etiketten på burken med den kondenserade mjölken och ställ hela burken – oöppnad – i en kastrull. Fyll på med vatten så att burken täcks helt och låt småkoka utan lock i ungefär en och en halv timme. Man kan behöva fylla på med vatten under tiden så att burken hela tiden är täckt. Ta försiktigt upp den kokheta burken ur kastrullen (använd grythandske eller något sådant) och spola med kallt vatten. Låt den svalna helt innan den öppnas. Tro mig – det är bäst så.
Värm mjölken i en kastrull tills den ryker. Vispa under tiden samman socker och ägg och häll därefter den varma mjölken, några droppar i taget, ner i äggsmeten under lätt vispning. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm på låg värme under försiktig omrörning tills smeten tjocknar och blir krämig. Ta kastrullen från värmen och blanda ner jordnötssmöret. Låt blandningen svalna en aning och rör sedan ner den ovispade grädden och vaniljsockret. Ställ att svalna ordentligt (i kylen går fint) och kör sedan i glassmaskin eller ställ i frysen i en burk. När glassen är halvfärdig, hacka jordnötterna och blanda ner tillsammans med de krossade digistivekexen. Frys färdigt glassen. Öppna konservburken med den kokta kondenserade mjölken och ringla den tjocka mjölkkolan över glassen vid servering. Strö eventuellt några extra hackade jordnötter på toppen.
11 Nov, 2014 | Bokbak
Den här dagen har till väldigt stor del gått i kolakokningens tecken. Jag har kokat (och provätit) närmast vansinniga mängder julkolor i olika smaker. Bland annat min favoritsmörkola med salt smör och flingsalt från Julens söta saker (man kan se dem på bilden i förra inlägget) och några nya smaker som blev överraskande goda. Recept kommer såklart snart. Hur ser det ut hos er? Har ni satt igång med julbakandet än eller väntar ni till advent?
