13 mar, 2015 | Okategoriserade
På P2 sänds ett fantastiskt program som kort och gott heter Önska. Precis som namnet antyder är det ett gammalt hederligt önskeprogram, dit man kan ringa och nynna något man hört en gång och gillat och gärna vill höra igen och sedan vips så har musikgenierna på redaktionen listat ut vad det är för stycke man menar och hittat någon skrapig gammal inspelning som är exakt det man önskade sig. En programidé lika klassisk som underbar!
I samma anda tänker jag nu att vi skulle kunna ha önskebakning här på Söta saker. Ni kommer med förslag på vad ni är sugna på för kakor, vilka kökstips ni saknar och vilka recept ni vill se här på bloggen och så gör jag mitt bästa för att fixa det. Ni önskar – jag bakar, helt enkelt! Vad tror ni om det?
Har ni förresten sett att Amelia ordnat så att det blivit SJUKT mycket enklare att kommentera? Hurra!

13 mar, 2015 | Okategoriserade

Alltså morgonljuset nuförtiden, hörrni! Så himla vårigt och vackert och löftesrikt. Hoppas att ni får en fin fredag!
12 mar, 2015 | Glass
Stockholm är på sitt allra finaste tidig-vår-humör just nu och folk sitter uppkrupna längs husfasaderna och på Dramatens trappa för att trycka i sig så mycket vårsol det bara går. Det finns nog ingen årstid som gör mig så himla glad som just den här! Jag vill bara dricka kaffe i pappmugg och dingla med benen över kajkanten i tunna strumpbyxor och köpa italiensk glass från tanten på hörnet.
Ett sjukt snabbt – på gränsen till fuskigt – sätt att göra vansinnigt god och sammetslen glass är att vispa grädde tillsammans med lemon curd och frysa i några timmar. Jo, det är faktiskt så enkelt.
- 3 dl vispgrädde
- 1 dl lemon curd
Vispa grädden. Häll i lemon curden mot slutet och vispa tills den blandat sig helt med den fluffiga grädden. Klicka upp i en burk och frys i 2-3 timmar. Klart!



11 mar, 2015 | Småkakor
Framtiden är som allra bäst när man får bestämma över den själv, brukar jag säga. En av de roligaste sakerna man kan baka och ge bort är fortune cookies (eller lyckokakor) med hemsnickrade floskler och framtidspepp inuti. En annan smart grej är att skriva personliga meddelanden till alla gäster på ett bröllop eller annan fest, baka in dem i lyckokakor och lägga bredvid varje placeringskort. Receptet räcker till cirka 15 kakor.



- 2 äggvitor
- 1/2 vaniljstång
- 1 krm salt
- 1 dl vetemjöl
- 1 dl strösocker
Skriv fortunes eller små meddelanden på tunna pappersremsor (ca 15 st behövs). Vispa upp äggvitorna tillsammans med fröna från vaniljstången till ett vitt skum (det ska inte bara maränghårt, bara rejält fluffigt). Tillsätt salt och sikta ner mjölet och sockret. Vispa tills allt blandats och blivit en slät smet. Klicka ut ett par teskedar av smeten i fyra små pölar per plåt med bakplåtspapper (tänk på att de ska ha mycket utrymme) och smeta ut klickarna till tunna cirklar på cirka 7 cm i diameter. Grädda i 200°C i ungefär fem minuter.
Lossa kakorna meddetsamma med hjälp av en palett eller tunn stekspade och lägg dem uppochner på en skärbräda. Placera en fortune i mitten av varje kaka, vik den först på mitten och forma den sedan över kanten på ett dricksglas för att få en skarp böj. Enklast går det om man har bomullshandskar på sig, eftersom man måste jobba snabbt medan kakorna är varma! Lägg de färdiga kakorna i muffinsformar eller koppar så att de inte vecklar ut sig igen. Låt svalna helt.

11 mar, 2015 | Okategoriserade

Äntligen en heldag av bakning, efter en hel massa dagar av i stort sett allt annat! I dag tänker jag göra fortune cookies, en underbar chokladkaka och kanske någonting med hallon. Hoppas ni får en riktigt härlig dag!