10 mar, 2015 | Mjuka kakor

Flera av er har hört av er och önskat en chokladkaka som inte innehåller vanligt socker. Den här har jag därför gjort med kokossocker istället, vilket ger en lite kolaaktig smak till kakan. Riktigt gott faktiskt! Och så är det ju givetvis choklad i den – så den är inget sockerfritt (men väl sockerbegränsat!) alternativ.
- 100 g smör
- 100 g mörk choklad
- 1/2 vaniljstång
- 2 ägg
- 2 dl kokossocker
- 2 1/2 dl vetemjöl
- ev. smält choklad att ringla över kakan
Smält smöret i en kastrull. Bryt ner chokladen i det varma smöret och rör tills det löst sig. Skrapa ner fröna från vaniljstången i blandningen och ställ den åt sidan. Rör samman ägg och kokossocker lite slarvigt och blanda därefter ner chokladblandningen. Sikta sist ner mjölet och rör om. Häll smeten i en smord och mjölad form och grädda på 200°C i 15-20 minuter. Låt svalna och ringla eventuellt smält choklad över kakan.
10 mar, 2015 | Inredning

Jag läste någonstans att 4 av 10 som börjar renovera inte kan sluta. Att det är lite som ett gift, som vissa människor blir beroende av och inte kan vara utan. Tyvärr tror jag att det är möjligt att jag tillhör den kategorin folk… Förra veckan gjorde vi i ordning min gamla lägenhet, som varit uthyrd den senaste tiden. Den här veckan sätts lägenheten som vi har bott i det senaste året ut till försäljning. Både spännande och sentimentalt – det känns konstigt att flytta från något man gjort till sitt och tycker om. Vi har försökt hitta lägenhetens egen stil och renoverat den utifrån hur den kan ha känts när den byggdes, fast med moderna funktioner och färger som vi gillar. Hugo har ritat ett nytt träkök i gammal stil, med mintgröna luckor och gamla beslag och letat fram fönsterventiler och element i originalstil.
Lägenheten vi flyttar till är en riktigt skraltig historia som kommer behöva mycket kärlek för att se ut som vi ser den framför oss. Jättetufft och fullt av utmaningar, blåmärken och verktygssläpande. Och alldeles alldeles underbart.









Bilder från bosthlm.se
9 mar, 2015 | Blogginspiration
Ni som gillar att baka och finns på instagram – var med i #bakcirkeln! Den här veckan är temat “kalas” och för att vara med taggar man en bild på temat med @sota.saker #bakcirkeln. Varje söndag reinstagrammar jag en favoritbild från veckan som gått och varje måndag kommer ett nytt baktema. På köpet hittar man massa bakinspiration och nya fina instagrammare att följa.
Mig hittar ni som vanligt på @sota.saker!

8 mar, 2015 | Mellanmål, brunch och frukost
Äntligen söndag! I dag har vi lägenhetsvisning och jag är ungefär så nervös som en människa kan bli av något så trivialt. Dessutom är det Vasaloppssöndag vilket alltid ger mig en osedvanlig pepp. Heja alla! Och som om inte det var nog är det just i dag också Internationella kvinnodagen – eller ännu en dag då män bestämmer och kvinnor får lägre lön och sämre rättssäkerhet om man ska vara krass.
Jag börjar i varje fall dagen med bananpannkakor (jo, det är mer choklad än banan på dem, men vi kallar dem så ändå) och håller tummarna för att det globala matriarkatet är infört tills nästa år. Hoppas ni får en härlig dag!

7 mar, 2015 | Mjuka kakor

Rödbetskaka.
Det går ju hemskt mycket trender i det här med bakning. För några år sedan var det bara cupcakes som gällde, sedan skulle man baka franska makroner eller canneléer och den senaste tiden har det varit ett fasligt tjohej kring allt från rawfoodbollar och semmelwraps.
En av mina favoritkaktrender var när man – för ganska många år sedan nu – prompt skulle baka kakor av grönsaker. Morotskakan har givetvis stannat kvar och blivit en klassiker. Zucchinikakan slog aldrig lika stort. Rödbetskaka var ett försök till en spinnoff på den populära morotskakan, men vann liksom aldrig riktigt samma publik. Det är synd – för den är vansinnigt god. Här är mitt recept.



RÖDBETSKAKA
KAKA
- 3 rödbetor
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 2 dl vetemjöl
- 1 tsk bikarbonat
- 1 tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 dl rapsolja
GLASYR
- 100 g cream cheese (naturell färskost)
- 1/2 dl lemon curd
- 2 dl florsocker
Skala rödbetorna och riv dem på ett rivjärn. Blanda ner ägg och socker och därefter mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och rapsolja. Rör ihop till en smet. Häll i en smord och bröad rund form och grädda i 175°C i 35-40 minuter. Testa med en baksticka att kakan inte är kladdig i mitten. Gör glasyren genom att röra ihop alla ingredienser. Häll över den svalnade kakan.