Äntligen börjar det bli hög tid att plocka de svarta fläderbären som finns snart sagt i varannan park och trädgård. Många tror att fläderbuskens enda behållning är de vita blommorna som man gör saft på i början av sommaren, men faktum är att den riktiga skatten är bären, som blir en helt magiskt mörk och vitaminrik saft. Jag brukar vakta mina flaskor som en blodhund för att de ska räcka så länge som möjligt och riktigt kalla vinterkvällar gör jag en kopp med varm fläderbärssaft och en skiva citron som slår nästan allt annat i drickväg.
I år tänkte jag testa att göra en ny sorts saft av halva skörden. Men tills dess bjuder jag på mitt gamla beprövade recept som man hittar här.

