I brist på lyxiga köpesnacks eller promenadork ner till affären får man hitta på något gott av det som finns i skafferiet. Eftersom jag oftast har olika former av nötter eller mandlar hemma är det här ett enkelt sätt att festa till det.
- 2 dl vatten
- 3 tsk salt
- 2 dl mandlar
- 1 tsk malen, torkad chili
Koka upp vattnet och rör ut saltet i det. Låt det svalna något och häll i mandlarna (vattnet ska vara varmt, men inte hett, för då lossnar skalet på mandlarna). Låt mandlarna ligga i vattnet en minut eller två och ta sedan upp dem och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Mal eller strö över torkad chili och rosta mandlarna i 200° C i ungefär tio minuter. Det går också bra att rosta dem i en torr stekpanna.
