Kräm är livets bästa mellanmål. Särskilt om den är krusbärskräm. Den här är en variant med äpplen som bas som jag gör så ofta det bara går.
- 2 äpplen
- 1 1/2 dl röda krusbär
- 2 dl vatten
- 1 msk potatismjöl
- 2 msk hemmagjort vaniljsocker (eller vanligt strösocker)
Skär äpplena i bitar och blanda med krusbär, socker och vatten i en kastrull. Koka tills äpplena är mjuka och krusbären börjar gå sönder. Rör ut potatismjölet i lite vatten och rör ner. Gör ett snabbt uppkok till och rör så att krämen tjocknar. Servera med mjölk och dekorera eventuellt med syltade apelsinskal.
